De Stichting KijkOnderzoek (SKO) organiseerde gistermiddag een informatiebijeenkomst om relaties bij te praten over allerhande onderwerpen. ‘k Kon daar zelf helaas niet bij zijn, maar vanochtend zaten er prompt drie persberichten op rij in de mailbox, dus kunnen we ook hier even bijpraten. De drie berichten gingen achtereenvolgens over het afronden van een test van de draagbare meter, het meten van digitale televisiezenders en de publicatie van cijfers aangaande het kijken van streaming television. Om met dat laatste te beginnen, die cijfers komen per 7 juli beschikbaar.
In opdracht van SKO brengt Nedstat BV het kijkgedrag naar televisieprogramma‘s op internet in kaart. Het betreft in eerste instantie programma‘s van RTL Nederland en de Nederlandse Publieke Omroep. In de tweede helft van het jaar zullen meer SKO zenders gaan meedoen.
De rapportage, die door Intomart GfK wordt verzorgd, bestaat uit overzichten van aantallen streams per opgevraagde titel en wordt later uitgebreid met rapportages over het gedrag van internetkijkers.
Resultaten van het SKO-streamingonderzoek zullen op 7 juli voor het eerst gerapporteerd worden. Het betreft dan de gegevens over de programma‘s die uitgezonden zijn op 1 juli. Steeds zal het totaal aantal opgevraagde streams van TV programma‘s worden gerapporteerd op hun dag van uitzending en de 6 dagen er na. Hierdoor ontstaat een vollediger beeld van de populariteit van programma‘s en het gedrag van de Nederlandse kijker.
De streamcijfers betekenen een verrijking van de bestaande kijkdichtheidcijfers, maar moeten gescheiden geïnterpreteerd worden. Kijkdichtheid wordt gemeten in een panel, streamcijfers zijn het daadwerkelijk aantal opgevraagde requests voor een bepaald programma. Optellen van beide eenheden is uit den boze!!
Test draagbare meter
In 2007 heeft SKO samen met Intomart GfK in twee tests de toepasbaarheid van een draagbare meter voor het meten van televisiekijkgedrag in de Nederlandse markt onderzocht. Een draagbare meter is een klein apparaatje dat een respondent bij zich moet dragen. De meter registreert voortdurend elementen van het geluid in de directe omgeving van de respondent.
De in 2007 uitgevoerde tests zijn een compliance- en responstest (in opdracht van SKO en RAB) en een kijkgedragtest (in opdracht van SKO).
Het doel van de tests was te onderzoeken in hoeverre een draagbare meter geschikt is als onderzoekmethode voor het vaststellen van de common currency voor kijkcijfers.
In de eerste test is aan 150 personen van 6 jaar of ouder gevraagd om de draagbare meter gedurende langere tijd mee te dragen. De ervaringen van respondenten zijn overwegend positief. Meer dan driekwart van alle respondenten bevalt het dragen van de meter goed tot zeer goed. Een andere belangrijke uitkomst is dat ondanks deze positieve geluiden er echter veel inspanningen nodig zijn om ervoor te zorgen dat respondenten de meter continu bij zich dragen. Hoewel de draagbare meter een passief meetsysteem betreft, vraagt het veel inzet van de respondent.
In de tweede test die in 2007 is uitgevoerd, is een 1-op-1 vergelijking gemaakt tussen resultaten uit de huidige vaste meter en een draagbare meter. In totaal hebben zo‘n 150 respondenten uit het panel van het Kijkonderzoek deelgenomen.
De draagbare meter heeft een aantal voordelen. Het gebruik van een draagbaar apparaatje dat onder elke omstandigheid geluid van televisie-uitzendingen kan oppikken maakt dat alle apparaten waarop men TV kan kijken worden gemeten, zonder te zijn aangesloten op een vaste meter, bijvoorbeeld mobiele apparaten en pc‘s. Lange tijd bestond het idee dat de draagbare meter een betrouwbare vervanger zou kunnen zijn voor de huidige methode en bovendien alle eventuele meetproblemen (andere apparaten dan het televisietoestel, buitenshuis kijken, etc.) van de vaste meter zou oplossen. De draagbare meter doet echter naar de mening van SKO nog onder voor de vaste meter zoals we hem kennen.
De draagbare meter mist een aanzienlijke hoeveelheid kijktijd door te vertrouwen op één zenderherkenningstechniek. Bij weggedraaid of weinig geluid mist de draagbare meter aanzienlijke hoeveelheden kijktijd. Dat wordt gecompenseerd door extra kijktijd, waarbij voor een deel (in de nabijheid van een tv zijn) in de test echter geen inhoudelijke ondersteuning is gevonden.
Tevens blijkt dat er op dit moment nog moeilijk een stabiel panel met portable meters op te bouwen is. Respondenten dragen de meter niet altijd en onder alle omstandigheden met zich mee.
Digitale kanalen meten
Dit onderwerp kende recentelijk al een vooraankondiging. Gistermiddag is er tijdens de bijeenkomst wat dieper op ingegaan. Via de nieuwste techniek voor zenderherkenning (Enhanced Audio Matching) zal het kijkgedrag naar de digitale zenders door Intomart GfK worden gemeten. De volgende zenders zullen participeren in de pilot:
In eerste instantie zal SKO rapporteren over het totaalbereik van de gehele groep digitale zenders. Halverwege 2009 worden de gedetailleerde resultaten van de pilot SKO-Digitaal verwacht.