• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

WAA publiceert white paper meetverschillen

Door Peter Wiegman 
op 13 oktober 2010 

Vanmiddag publiceerde de Nederlandse tak van de Web Analytics Association (WAA) een white paper met als titel ‘Waarom komen mijn bezoekers niet overeen met mijn bezoekers?’. Oftewel, waarom zitten er altijd zoveel verschillen tussen de cijfers van mijn webanalyticspakket, mijn admanagementsysteem en mijn STIR-data. Een boeiende vraag die getuige de presentaties en het white paper maar één antwoord kent: je kan de verschillende datastromen NIET met elkaar vergelijken. De appel en peer op de voorkant van het rapport spreken wat dat betreft boekdelen. Elk pakket, systeem en methode gaat uit van andere principes en definities, waardoor de vergelijkbaarheid zeer klein tot nihil is. STIR publiceerde in het verleden al eens een rapport over verschillen in meten. WAA doet daar nu een schepje bovenop.


Laten we de inhoud van het white paper hier niet herhalen. Lees het rustig door en oordeel zelf. Belangrijker is de gedachte dat we bij online in de luxe positie verkeren dat we zo’n paper kunnen schrijven. Bij andere mediumtypen is dat bijna ondenkbaar. Kijkcijfers zijn kijkcijfers, luistercijfers zijn luistercijfers en printbereik is printbereik. Niemand zal een dag na ‘Boer zoekt vrouw’ of Ohoh Cherso (schrijf je dat zo?) de kijkcijfers in twijfel trekken. Er is maar één bron en dat is SKO. Dat geeft rust.

Bij online is dat anders. Er is STIR, Multiscope/Visiscan, voorheen ook nog Nielsen Netratings, comScore, Google Analytics, Omniture, Sitestat, Onestat en vele andere pakketten en servermetingen die je allerhande informatie geven over de performance van je website. De vraag is alleen wie je van al deze opties de ‘waarheid’ voorspiegelt. In mijn optiek bestaat die waarheid niet. Er is geen waarheid bij bereiksonderzoek en er is ook geen waarheid bij statistiekpakketten. We proberen alleen op allerlei manieren de waarheid te benaderen of te simuleren en als een meerderheid van de markt zich conformeert aan ‘een’ waarheid dan is dat veelal ‘de’ waarheid.

Wat dat betreft is het white paper van WAA een goede stap in de richting van het besef dat er op het gebied van (online) bereiksonderzoek geen waarheid bestaat.

Channels: Internet
7.357 x bekeken
Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close