SPOT houdt met behulp van Remotely.tv sinds enige tijd het aantal tweets van TV-programma’s bij en rapporteert maandelijks de resultaten. Deze week kwam er een jaar Top 25 van programma’s uit het afgelopen jaar met de meeste tweets. Het Eurovisie Songfestival en de Troonafstand van Beatrix staan bovenaan met beide zo’n 150.000 tweets. Het zijn allebei ook stevig bekeken programma’s met kijkdichtheden van respectievelijk 31,7 en 17,6%. Het Eurovisie Songfestival is zelfs het best bekeken programma van afgelopen jaar. De abdicatie staat op de 23e plaats volgens de jaarcijfers van SKO. Waar ik nou al een tijdje benieuwd naar ben is de relatie tussen het aantal kijkers en het aantal tweets. Ja, een veel bekeken programma zal ongetwijfeld een grotere tweetkans hebben dan een minder goed bekeken programma, maar wat zijn nou precies de verhoudingen. Vandaar dat ik in onderstaande grafiek de KDH-en en aantallen tweets van de SPOT Top 25 naast elkaar heb gezet en het aantal tweets per 1.000 kijkers heb berekend. En wat blijkt, Justin Bieber is de absolute Twitterkoning van de Nederlandse televisie.
Aantal tweets per 1.000 kijkers (6+) top 25, 2013
Justin Bieber was op 13 april op TV met Never say Never en had op RTL 5 een kijkdichtheid van 1,1%. Omgerekend zijn dat zo’n 170.000 kijkers. Maar deze groep kijkers realiseerde wel bijna 50.000 tweets. Dat zijn de tweets over Justin Beaber die drie uur voor en één uur na de uitzending zijn gemeten in de twitterdatabase van Remotely.tv. Dat zijn 1,3 miljoen accounts, waaruit zo nauwkeurig mogelijk TV-gerelateerde tweets gedestilleerd worden. Per 1.000 kijkers werden er voor, tijdens en na het programma 292 Beaber-tweets verstuurd. Op afstand volgt het programma Cheat on me, dat 82 tweets per 1.000 kijkers opleverde.
Het Eurovisie Songfestival blijkt nu een middenmoter met 31 tweets per 1.000 en helemaal onderaan vinden we de Voice Kids (11 januari uitgezonden) met slechts 15 tweets per 1.000.
Een echt consistent beeld haal ik er nog niet uit. Voetbal zit bijvoorbeeld dwars door de hele lijst, waarbij de KNVB-beker iets beter lijkt te scoren dan de Champions League. X-Factor zit hoog en in het midden en The Voice Kids juist weer helemaal onderaan. Het gemiddelde van de top 25 ligt vooralsnog op 32 tweets per 1.000 kijkers en dat is al een hele hoop.
We zullen in de toekomst eens wat vaker deze analyse uitvoeren om te kijken of we bepaalde ontwikkelingen kunnen zien.
________________
Visual Justin Bieber via Billboard.com