• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

FOAM kijkt naar toekomst bereiksonderzoek

Door Peter Wiegman 
op 25 april 2014 

De mediamarkt heeft er weer een nieuwe afkorting bij: FOAM. Het staat voor de Future of Audience Measurement, een initiatief dat wordt aangevoerd door Johan Smit (PMA ), Harry Dekker (Unilever en BVA) en Marc Stubbé (ex-Sanoma). Naast genoemde partijen zijn ook NPO, De Persgroep, RTL, Telegraaf en Google aangesloten om gezamenlijk te kijken naar de toekomst van het bereiksonderzoek in Nederland. Niet dat het huidige onderzoek tekort schiet, maar de focus ligt vooral in de toekomstbestendigheid van dat onderzoek. De digitalisering woekert flink om zich heen in medialand en daar past een bredere kijk op het onderzoek bij. FOAM spreekt over crossmediaal, mediaconsument, consumentenprofiel dat aansluit bij de doelstellingen van online targeting, metingen die onafhankelijk zijn van aanbieder en platform en (natuurlijk) kostenefficiency. FOAM beoogt een marktbrede discussie en oriëntatie en nodigt partijen uit om mee te denken.

FOAM komt op een moment waarin er veel ontwikkelingen zijn in het bereiksonderzoek. SKO bereidt een onderzoek voor waarin online video wordt gemeten, teneinde het kijktotaal te vergroten van TV naar TV en online. NOM richt zich naast het meten van papier bereik ook op digitaal bereik. Hetzelfde geldt voor HOI, maar dan in termen van digitale oplage. Bij radio heeft de mediawatch zijn intrede gedaan en is er voor het eerst inzicht in het reclamebereik op radio. STIR is inmiddels gestopt, maar kent een opvolger in de vorm van DDMM, dat binnenkort met ‘mobiele’ bereikcijfers komt. Ondertussen is Media:Tijd een feit en praten we over kijken, luisteren en lezen in plaats van TV, radio en print.

Voldoende ingrediënten voor een brede discussie lijkt me. Wat dat betreft was De Telegraaf zijn tijd ver vooruit. Het propageerde in 2005 al een single source bereiksonderzoek, waarin papier, online en mobiel bij elkaar geteld moest worden. En ook in 2010 waren BVA en PMA al druk in de weer om Media Utopia op te zetten. Daar werd later niks meer van vernomen, maar de wens lijkt dus nog steeds aanwezig om een collectief overkoepelend onderzoek op te zetten.

Wordt vervolgd!

Visual via Rybka.

UPDATE: zie net deze foto in de papieren Adformatie staan. Uiteindelijk moeten de neuzen wel dezelfde kant op natuurlijk . . .

foam
Vlnr: Marc Stubbé, Johan Smit en Harry Dekker

Channels: Online Print RTV
9.208 x bekeken

Reacties

  1. Olaf
    25 april 2014 om 21:32

    “Dezelfde kant” staat in deze foto nog wel ter discussie! Er zit zeker 90 graden tussen Marc Stubbé & Harry Dekker

  2. Peter W.
    29 april 2014 om 14:27

    Zie ook deze column van John Faasse: http://www.adformatie.nl/blog/het-bereiksonderzoek-van-de-toekomst-geen-bereiksonderzoek-meer

  3. Peter W.
    8 mei 2014 om 12:36

    Ook Leendert van Meerem (voormalig directeur GfK) laat zijn licht schijnen over het FOAM-initiatief: http://www.lvmr.nl/maarten-hafkamp-van-adformatie-interviewt-leendert-van-meerem-over-het-foam-initiatief/

  4. Peter W.
    26 juni 2014 om 11:22

    Nog een mening over FOAM: http://www.zigt.nl/news/1988/76/FOAM-Bereiksonderzoek-2-0-of-zeepbel

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close