• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Bril nu al in de Glass-bak?

Door Peter Wiegman 
op 2 september 2014 

Nou ja zeg. Zagen we voor de zomervakantie nog een enthousiaste John Kivit in een bevlogen Glass-demonstratie (“dit is de toekomst”), nu stuurt Multiscope (ook van John) een bericht naar buiten met de conclusie dat niemand op zo’n Google Glass zit te wachten. Om tot deze schokkende conclusie te komen onderzocht Multiscope 1.008 Nederlanders waarvan het merendeel aangaf niet geïnteresseerd te zijn het apparaat. Er is domweg geen behoefte aan of men vindt het gevaarlijk. Ook privacy-issues spelen rol in de negatieve beoordeling van Google Glass. En aan de bekendheid kan het niet liggen. Vier van de vijf Nederlanders hebben weleens van Google Glass gehoord en bijna twee derde weet daadwerkelijk wat Google Glass is.

Het overgrote deel van de consumenten (83%) is niet geïnteresseerd in Google Glass. De belangrijkste redenen zijn dat men er geen behoefte aan heeft, het afleidt bij gebruik, het gevaarlijk is of dat men geen bril wil dragen. Bovendien geeft 41% aan zich zorgen te maken over de eigen privacy als ze zelf Google Glass zouden gebruiken. Mannen hebben meer interesse in Google Glass dan vrouwen (23% vs. 11%). Onder jongeren (22%) is de interesse groter dan onder ouderen 50 plussers (17%). Van de geïnteresseerden (17%) zou 8% binnen nu en een half jaar een Google Glass willen kopen.

Navigatie, foto’s en film
Geïnteresseerden vinden Google Glass een leuke gadget, handig en het biedt veel nieuwe mogelijkheden. Interessante functionaliteiten van Google Glass zijn navigatie (51%), foto’s maken en bekijken (40%) en filmen (38%). Minder interesse heeft men in het ontvangen en versturen van e-mails (19%) en gebruik van social media apps (16%). Consumenten hebben € 100 tot € 130 over voor Google Glass. Dit bedrag ligt ver van huidige verkoopprijs van $ 1.500.

Glasshole of niet?
Nederlanders verwachten dat over twee jaar ongeveer 15% van de consumenten Google Glass gebruikt. Dat is dan best wel weer veel, gezien de algehele desinteresse. Men verwacht dat het vooral door anderen gebruikt wordt om foto’s te maken en te filmen. Drie op de vier Nederlanders staat negatief tegenover het gebruik van Google Glass door anderen. Bijna tweederde (63%) is bang dat hun privacy wordt aangetast door de mogelijkheid om te fotograferen en te filmen. Acht op de tien Nederlanders geven aan op de hoogte te willen zijn wanneer ze gefilmd of gefotografeerd worden. Vier op de tien mensen vinden ook dat iemand met Google Glass de toegang tot openbare ruimtes mag worden ontzegd. Naast de angst voor aantasting van privacy vinden Nederlanders het gebruik van Google Glass door anderen gevaarlijk omdat het afleidt, bijvoorbeeld in het verkeer. Bovendien verwachten consumenten dat het sociale contact minder wordt, omdat anderen te veel hun aandacht bij de bril hebben.

Hier is alvast een instructiefilmpje om er voor te zorgen dat je geen Glasshole wordt:

Channels: Internet Mobiele telefonie-SMS Online
16.072 x bekeken
Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close