• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Tijdsbesteding volgens SPOT

Door Peter Wiegman 
op 17 januari 2007 

Vanmiddag presenteert SPOT de uitkomsten van een eigen tijdsbestedingsonderzoek in het Congrescentrum van Amstelveen. Uit dit onderzoek blijkt dat tweederde van onze vrije tijd wordt besteed aan de consumptie van media. Omgerekend is dit zo‘n vijf uur per dag. De helft hiervan gaat op aan televisiekijken en de andere helft gaat naar internetten, muziek luisteren, lezen, gamen en bellen. Televisie wordt nog grotendeels met het televisietoestel bekeken, maar volgens SPOT wordt in 2006 zeven minuten per dag televisie gekeken via een ander technisch apparaat zoals een computer, een mobiele telefoon en/of een spelcomputer.

Andersom wordt de televisie nog niet gebruikt voor de toegang tot internet. Het gebruik van internet vindt vrijwel geheel plaats via de computer. SPOT verwacht echter dat in 2012 50% van de huishoudens via het televisietoestel internet kunnen gaan benaderen.

SPOT heeft onderzocht hoe vaak mensen iets anders doen tijdens het televisiekijken. Opvallend is dat jongeren televisiekijken niet vaker combineren met andere activiteiten dan ouderen. SPOT: “In tegenstelling tot de verwachting is multitasking dus geen generatie- of leeftijdgebonden verschijnsel, maar hangt het meer samen met de leefsituatie. Multitasking voorziet vaak in een sociale- en communicatiebehoefte die thuis moet worden ingevuld. Multitasken komt veel voor bij 13-16 jarigen, studenten en alleenstaanden tussen 30-50 jaar.”

‘s Avonds is de aandacht tijdens het televisiekijken groot: 75% van de kijktijd gaat exclusief naar de televisie. ‘s Ochtends doet men veel andere dingen tijdens het kijken, dan wordt er gedurende 30% van de kijktijd alleen televisie gekeken. Eten en computeren worden het meest gecombineerd met televisiekijken.

Het gebruik van media op het werk wordt steeds groter. Van de full time werkers gebruikt meer dan 60% dagelijks internet. Opvallend is ook dat van de part- en full timers bijna 25% dagelijks televisie op het werk kijkt. Dit is van belang omdat het bereik van televisie op het werk niet in de officiële kijkcijfers van SKO (Stichting Kijkonderzoek) is opgenomen.

Meer informatie over het tijdsbestedingsonderzoek van SPOT is hier te vinden op de vernieuwde website van SPOT. Ziet er goed uit trouwens!

Ik zal na afloop van de presentatie nog een kleine samenvatting geven en kijken of er nog vergelijkingen worden gemaakt met andere tijdsbestedingsonderzoeken. Vorig jaar gaf SPOT namelijk een uitgebreide reactie op het tijdsbestedingsonderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. Hieruit bleek dat televisie kijktijd verliest ten koste van internet.

Channels: Televisie
14.655 x bekeken

Reacties

  1. Gijsbregt
    19 januari 2007 om 07:20

    The writing is on the wall. Als spot al toegeeft dat internet tijd opsnoept van TV, ook al is het maar 7 minuten.

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close