• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Nieuwe prognoses Zenith

Door Peter Wiegman 
op 2 april 2007 

Zojuist kwamen de nieuwe prognoses binnen van ZenithOptimedia, het mediabureau dat elke zes maanden de markt voorziet van mondiale prognoses van mediabestedingen per mediumtype en werelddeel. Een unieke service nog steeds. Het beeld blijft redelijk constant ten opzichte van vorige analyses: de groei zit ‘m voornamelijk in internet en het Midden Oosten en Oost Europa. Nieuw is wel dat internet in 2008 al radio voorbij gaat. Eerder werd uitgegaan van 2009. De cijfers per mediumtype zijn als volgt:

Mondiale mediabestedingen per mediumtype, 2005-2009

image

Bron: ZenithOptimedia

Per regio heeft Zenith de volgende bestedingen berekend:

Mediabestedingen per regio, 2005-2009

image

Bron: ZenithOptimedia

De wakkere lezer ziet meteen dat het totaal naar regio hoger is dan per mediumtype. Dit komt doordat Zenith landen in de database heeft die geen uitsplitsing naar mediumtype kunnen geven. Ja, dat soort landen kennen we ook nog . . . .

Op lokaal niveau (NL) kwam Zenith met de volgende cijfers, waarbij opvalt dat we iets achterblijven ten opzichte van de mondiale groei en voorlopen met internet:

Nederlandse Mediabestedingen per mediumtype, 2006-2009

image

Bron: ZenithOptimedia

Merk op dat bij dagbladen ook de huis-aan-huisbladen zijn meegeteld en bij tijdschriften naast publiekstijdschriften ook de vakbladen zijn meegenomen.

Veel cijfers, ik geef het toe, maar zeker de moeite waard als u morgen een plannetje moet schrijven met daarin ook de mondiale mediabestedingen per mediumtype.

Channels: Mediabestedingen
8.379 x bekeken

Reacties

  1. jeroen
    3 april 2007 om 06:29

    Zijn de bestedingen in mobiel nog te klein om te meten, of is het een “vergeten” categorie?

  2. Peter W.
    3 april 2007 om 07:25

    Vergeten denk ik niet, maar ‘k heb eigenlijk geen idee hoe en bij wie je die gegevens structureel zou kunnen verzamelen. ‘k Zal het ’s neerleggen bij Nielsen Media Research. Zij verzamelen voor de Nederlandse markt de netto en bruto mediabestedingen.

  3. Mick Santifort
    3 april 2007 om 10:55

    Voor zover ons bekend worden deze cijfers (nog) niet (goed) geregistreerd. Wat wij iig vanaf heden toevoegen zijn de bestedingen van search engine marketing. Nielsen Media Research rapporteert alleen de bestedingen van de IAB sites en zodoende zit ‘search’ er niet in. En aangezien dit tegenwoordig een behoorlijk aandeel heeft in de totale internetbestedingen vonden wij dat er op zijn minst een inschatting van deze bestedingen gemaakt moest worden.

  4. Peter W.
    3 april 2007 om 11:01

    Mick, IAB rapporteert over 2006 € 137 miljoen. Jullie € 164. Is het verschil dan search, of bedoel je met ‘per heden’ dat het bij de volgende publicatie wordt meegenomen?

  5. Mick Santifort
    3 april 2007 om 12:00

    Dit verschil is inderdaad ‘search’. De verwachting is dat de komende jaren het aandeel search alleen maar zal toenemen…

  6. Mick Santifort
    4 april 2007 om 10:17

    Hoi Peter, ik zie net dat je bij de NL bestedingen aqangeeft dat het $ zijn. het zijn dus euro’s…

  7. Peter W.
    4 april 2007 om 15:43

    dank Mick. is aangepast!

  8. Marvin B.
    19 april 2007 om 10:50

    In het rapport van het IAB wordt door dhr. Marcel Udo gesteld dat de nette mediabestedingen in 2006 dik over de 250 miljoen zijn gegaan. Ik zie dit niet terug in jullie berekeningen. ik ga er namelijk van uit dat hij de netto mediabestedingen over 2006 in Nederland bedoeld. kan iemand mij hier een antwoord op geven?

  9. Maarten M
    1 juni 2007 om 12:58

    Ik vroeg mij af: bestaan er ook zoiets als schattingen naar het percentage van de bestedingen die besteed worden aan crossmedia campagnes?

    Want: nu wordt elk mediumtype afzonderlijk behandeld, wat op zich nuttig is, maar gezien het feit dat crossmediale marketing een steeds grotere rol speelt lijkt het mij nuttig daar ook cijfers over te hebben.

  10. Peter W.
    1 juni 2007 om 15:11

    @Maarten: Crossmedia campagnes zijn mijns inziens al jaren oud, alleen heet het nu anders. Binnen de databank van Nielsen kun je op product/merk en periode redelijk goed nagaan in welke media een campagne gedraaid en/of gestaan heeft.

  11. Dennis L.
    4 juni 2007 om 12:27

    zeer bruikbare gegevens.

    Maar in een rapport van Nielsen Media Research lasik dat de totale advertentiebestedingen bijna 5,7 miljard bedroegen, in deze cijfers van ZenithOptimedia is dit rond de 3.7 miljard.

    Kan iemand mijn het verschil tussen beide cijfers tolichten?
    En welk bedrag is het betrouwbaarste om te gebruiken?

    Ik zie uit naar jullie reacties!

  12. Peter W.
    4 juni 2007 om 12:38

    Scherp gezien Dennis. Het verschil zit ‘m in bruto en netto. bruto is het tarief zonder korting en speciale prijsafspraken. Zeg maar volgens tariefkaart en netto is na verrekening van korting en speciale prijsafspraken. Kijk maar eens naar de omzetten van televisie. die liggen bruto op € 2,8 miljard. Netto is dit zo rond de 800 miljoen. Dat scheelt een jas. Overigens komt Nielsen binnenkort weer met het jaarboek netto mediabestedingen. daarin zie je de officiele cijfers voor de Nederlandse markt.

  13. Dennis L.
    4 juni 2007 om 14:36

    Bedankt voor de opheldering, Peter

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close