• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Gratis titels stuwen oplagecijfers

Door Peter Wiegman 
op 2 oktober 2007 

Vandaag publiceerde HOI Instituut voor Media Auditing de oplagecijfers van het tweede kwartaal. Daarin was een stijging te zien van de totale oplage van de tijdschriften en dagbladen. Grote groei was er bij de auto- en motorbladen, de vrouwenbladen en uiteraard de gratis dagbladen. Hier is de oplage inmiddels toegenomen tot 1,8 miljoen. DAG en De Pers zijn nieuw en tellen respectievelijk 326.000 en 486.000 exemplaren. Metro en Sp!ts groeiden vrolijk verder en komen samen uit op zo’n 975.000 exemplaren. Bij de tijdschriften zorgde de nieuwe titel ANWB Auto voor een stuwing van de cijfers. De titel kent een oplage van 293.000 en wordt niet tot de kernoplage (abo + losse verkoop) gerekend. Hetzelfde geldt voor Vrouw van De Telegraaf. Oplage zo’n 850.000. Twee titels die met ruim 1 miljoen exemplaren een extra impuls geven aan de groeicijfers. Kijken we alleen naar de kernoplage dan daalt de tijdschriftenmarkt 3%. Hate to spoil the fun, maar cijfers zijn cijfers. Zie tabel:



Ontwikkelingen kern- en totale oplage tijdschriften, Q2 2007 t.o.v. Q2 2006
Tabel Q2 2007
Bron: HOI Instituut voor Media Auditing

In de bovenstaande tabel zijn de verschillen ten opzichte van Q2 2006 weergegeven tussen de kernoplage (abonnement + losse verkoop) en de totale oplage. Daarin zijn ook de gratis verspreidingen meegeteld. De verschillen zijn helder lijkt me.

Channels: Dagbladen Tijdschriften
9.678 x bekeken
Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close