• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Internet is populairder dan TV onder jongeren

Door Peter Wiegman 
op 6 december 2007 

Gisteren publiceerde EIAA de vijfde Mediascope Europe en hieruit blijkt dat het gebruik van internet nu groter is dan televisie in de groep 16-24 jarigen. De scope, die het gebruik van televisie, radio, internet, dagbladen en tijdschriften in kaart brengt in tien Europese markten, berekende dat de jongerendoelgroep 10% meer tijd besteedde aan internet dan aan televisiekijken. In onderstaande grafiek staande gemiddelden in uren per week voor de doelgroep 16-24 over de afgelopen jaren voor televisie en internet:

Hieruit blijkt dat ook in de vorige versie van het onderzoek er al minder televisie werd gekeken dan dat er gesurft werd in de jongerendoelgroep. Maar EIAA rekende verder.


Naast de gemiddelde tijd daalde ook het gemiddeld aantal dagen per week dat jongeren televisie kijken. In de vorige versie was dat nog 5,8 dagen. Nu is dat 5,7. Bij internet werd een stijging gemeten van 5,7 naar 5,9 dagen. Dit in combinatie met een daling van het aantal jongeren dat 5-7 dagen TV kijkt en een stijging van het aantal jongeren dat 5-7 dagen online is, maakt dat intenret nu het hoofdmedium is in de genoemde doelgroep (zie bovenstaande grafieken).

Check more results here.

Channels: Internet Televisie
40.287 x bekeken

Reacties

  1. Albert Treur
    8 december 2007 om 19:14

    Peter zou het niet zo kunnen zijn dat men televisie op internet kijkt? Gelet op het feit dat 80% van alle trafic op het web video is. Misschien zou het onderzoek aandacht moeten besteden aan het soort content.

  2. Peter W.
    8 december 2007 om 21:05

    @Albert Could be inderdaad. Blijkt nog niet uit dit onderzoek, maar zal ongetwijfeld steeds scherper ‘in beeld’ worden gebracht. Niet alleen in deze doelgroep overigens. Zit marktbreed heb ik het idee.

  3. Kim van Zonneveld
    9 december 2007 om 18:19

    Ik denk inderdaad ook dat mensen video’s (televisie)kijken op het internet. Mijn vraag is alleen: Kan je dit wel televisie kijken noemen. Of is dit een nieuwe vorm van het ontvangen van audiovisuele media? Ik ben hierin geinteresseerd omdat ik afstudeer in die richting. Het lijkt mij in ieder geval zo dat het kijken op internet andere aspecten met zich meebrengt dan het kijken naar televisie. Wat vinden jullie?

  4. Albert Treur
    9 december 2007 om 18:55

    Kim dat klopt, op het web kijkt men verder korter, anders, maar zeker ook naar televisiecontent zoals we dat via kabel,sateliet of digitenne ontvangen. Idols, de Gouden Kooi, voetbal….

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2022 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close