In 2007 zijn online consumentenbestedingen met 38% gegroeid tot € 3,9 miljard. Dit blijkt uit de “˜Thuiswinkel Markt Monitor 2007-2‘, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org. De cijfers zijn tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de leden Thuiswinkel.org en een onderzoek onder 2.000 consumenten.
Omzet en groei online consumentenbestedingen
Bron: Thuiswinkel.org
In 2007 hebben 7,3 miljoen online kopers een online bestelling gedaan, waarvan ruim 1,5 miljoen kopers voor het eerst een online aankoop deden. In vergelijking met een jaar geleden zijn online verkopen in home entertainment software (71%), hardware (67%) en speelgoed (64%) sterk gestegen. Bijna 40% van de totale online omzet in 2007 is behaald door de reisbranche. In 2007 kent deze branche een omzet van € 1,63 miljard. Dit is een stijging van 37% in vergelijking met 2006. Andere grote online marktsegmenten zijn verzekeringen en consumentenelektronica.
Het afgelopen jaar is het gemiddeld bestede bedrag per online koper gestegen van € 441,- naar € 531,- (+20%). Daarnaast gaan consumenten ook steeds vaker online bestellen, de bestelfrequentie stijgt nog steeds gestaag van 3,8 bestellingen in 2006 naar gemiddeld 4,5 online bestellingen in 2007.
Onder de online kopers heerst een steeds hogere mate van tevredenheid. “96% geeft aan (zeer) tevreden te zijn over de laatste online bestelling en 51% is zelfs zeer tevreden”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “Er is nog steeds ruimte voor groei door verdere toestroom van nieuwe kopers, steeds meer jongere en oudere mensen kijken niet alleen maar kopen ook producten en diensten online. Ook het aanbod van webwinkels neemt verder toe, dus er is steeds meer keuze voor de consument.”
Goede ontwikkeling wat mij betreft. Online winkelen geeft meer mogelijkheden tot juiste informatie in winnen dan in een winkel waarbij het personeel nergens vanaf weet…