• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Steeds meer mediaconsumptie via internet

Door Peter Wiegman 
op 29 oktober 2008 

Via een bericht op Marketingfacts kwam ik bij de nieuwe cijfers van het CBS over het gebruik van internet. CBS geeft hierbij aan dat vooral mediaconsumptie steeds meer via internet verloopt. Het doelt daarmee op o.a. het radioluisteren en televisiekijken. CBS: “In 2008 luistert ruim de helft van de internetters naar de radio of kijkt naar de tv via internet, bijna de helft leest of downloadt kranten of nieuwsbladen. Een dergelijke inburgering van internetactiviteiten geldt ook voor telebankieren en elektronisch winkelen. Ruim een kwart van de internetters gebruikt wel eens mobiele apparatuur om te internetten.”


CBS stelt dat het gebruik van internet voor het digitale media- en nieuwsaanbod tussen 2005 en 2008 fors is gestegen. In deze periode verdubbelde het aandeel internetgebruikers dat via internet naar de radio luistert of tv kijkt tot ruim 50%. Het aandeel internetters dat nieuws uit kranten en bladen downloadt of leest nam toe van één op de drie tot bijna één op de twee.

In 2008 regelt bijna driekwart van de internetgebruikers zijn bankzaken via internet. In 2005 was dit nog geen 60%. In de afgelopen 12 maanden gaf tweederde van de internetgebruikers aan, dat ze aankopen via internet hadden gedaan. Bijna de helft deed dit zelfs in de afgelopen 3 maanden. Het aandeel e-shoppers nam in de periode 2002 – 2007 jaarlijks gemiddeld met vijf procentpunten toe, maar bleef in de afgelopen 12 maanden gelijk. Laptops met draadloos modem of mobiele telefoon om anders dan thuis of op
het werk te kunnen internetten komen steeds meer in zwang. In 2008 gebruikt ruim een kwart van de internetgebruikers wel eens mobiele apparatuur.

Mannen internetten vaker met mobiele apparatuur dan vrouwen, respectievelijk 31 en 21%. Een laptop met toegang tot internet is steeds vaker in huis aanwezig. In 2008 bezat 54% van de huishoudens met internet een laptop. Deze vervangt de gebruikelijke desktop computer. In 2008 beschikt 86 procent van de huishoudens over een internetaansluiting. De laatste paar jaar groeit het aandeel huishoudens met internet nog maar beperkt. Ook aan de toename van het aandeel huishoudens met breedbandinternet lijkt een eind te zijn gekomen. Van alle huishoudens heeft momenteel bijna driekwart een dergelijke snelle verbinding. Dit is evenveel als vorig jaar. In 2002 bedroeg dit aandeel nog maar 15%.

In de PDF staan ook nog wat aardige tabellen met bovengenoemde kerncijfers.

Channels: Internet Radio Televisie
34.524 x bekeken

Reacties

  1. snel
    29 oktober 2008 om 23:51

    hee kunnen we er nog wel onderuit, als de apparatuur gewoonweg goedkoper te verkrijgen is dan in de reguliere winkel, en zie nu al meer tv viade computer dan via de tv.

    leuke he die statistiekjes.

    grtjs

  2. Multus
    30 oktober 2008 om 16:15

    Had niets anders verwacht.

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2023 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close