Naast de oplagecijfers van dagbladen publiceerde HOI deze week ook de cijfers van tijdschriften. Daar had u nog een overzichtje van tegoed. Daarvoor heb ik een onderscheid gemaakt naar de betaalde kernoplage en de totale oplage. De eerste is zeg maar abo’s en losse verkoop. De tweede is inclusief de gratis bladen. En daar zijn er steeds meer van. Daarover later meer. Eerst het overzicht naar categorie:
De totale oplage van alle tijdschriften is in 2008 2% gestegen ten opzichte van een jaar geleden. In totaal worden 26,3 miljoen exemplaren per verschijningsinterval verspreid. Daarvan valt 19,6 miljoen in de kernoplage. En die oplage is min of meer gelijk gebleven en bedraagt zo’n driekwart van de totale oplage.
De special interestbladen vallen meteen op met een groei van 56%. Die groei wordt voor het grootste deel veroorzaakt door het blad Zorgbelang, dat met ruim 500.000 exemplaren voor het eerst meetelt in de totalen. Ook HOOR! doet met 340.000 exemplaren en een groei van 22% een aardige duit in het zakje. Sterke groei zien we verder bij Mind en Bodybladen (die categorie kende ik nog niet) en populair wetenschappelijke bladen. De computerbladen staan met -9% helemaal onderaan als het gaat om ‘groei’.
ANWB Media blijft in termen van oplage de grootste gevolgd door Sanoma en AKN. De meeste groei zien we bij Veronica Uitgeverij, dat met het blad TotaalTV hoge leesogen gooit (zie top 10 stijgers). Maar ook het hoofdblad – Veronica Magazine – scoorde met +8% niet slecht. Audax Publishing heeft een slecht jaar achter de rug. De totale oplage daalde volgens HOI met 16%. Grote titels als Vriendin en Weekend kregen het met -15% en -13% zwaar te verduren afgelopen jaar.
Kampioen is en blijft kampioen in oplage. Met zelfs nog een plusje van 1%. Op afstand zie we de nummer twee – Veronica Magazine – dat zoals gezegd een goed jaar heeft gedraaid in 2008. Opvallend is dat een kwart van de oplage uit de top 10 bestaat uit gratis oplage. En als we Kampioen ook tot ‘gratis’ rekenen komen we zelfs uit op 64% . . .
TotaalTV laat over heel 2008 de grootste groei zien. Het is de opvolger van TV Satellite, dat begin 2008 ophield te bestaan. Opvallend is de ontwikkeling bij Sportweek. De kernoplage daalt, maar de totale oplage laat een groei zien van 28%. Wordt blijkbaar veel gratis uitgedeeld. Over het algemeen zien we hier de kleinere titels die een hoge groei laten zien. Dat geldt ook voor de dalers met een hoog dalingspercentage:
De Teletubbies (wie kent ze nog) moeten toezien dat hun blad 51% minder exemplaren verspreidt. “Oh oh!” Ook de NL-titels hebben moeite om de oplage op niveau te houden. Gemiddeld daalde hier de oplage met zo’n 35%.
Tot zover de tijdschrifttabellen. Doe er uw voordeel mee!