De vlag hing uit vandaag bij Cebuco. NOM kwam met nieuwe bereikcijfers van de gedrukte media en daaruit bleek dat het bereik van dagbladen op niveau is gebleven. Oplages dalen, advertentiebestedingen doen dat ook, maar we lezen er niet minder om. De cijfers over heel 2009 geven aan dat 68% van de Nederlanders dagelijks een krant leest. Dat staat voor 9,4 miljoen krantenlezers en dat is precies hetzelfde aantal als in 2008. De betaalde kranten kennen zelfs een 0,5% stijging.
Vandaag publiceerde NOM de nieuwe jaarrapportage van de NOM Print Monitor (NPM 2009-I/2009-II). Het rapport bevat de gegevens over het bereik van dagbladen en tijdschriften in de periode januari t/m december 2009. In deze periode hebben 25.038 Nederlanders van 13 jaar en ouder meegedaan aan dit onderzoek. Deze steekproef is representatief voor 13.753.000 Nederlanders van 13 jaar of ouder. In de NOM Print Monitor worden meer dan 200 dagbladen en tijdschriften gemeten.
Overall zijn de bereiksresultaten van alle in NOM gemeten bladen relatief stabiel als we ze vergelijken met de vorige publicatie. Dagbladen laten zoals gezegd een index van 100 zien; tijdschriften laten een daling van 2% zien.
Het Cebuco heeft inmiddels de cijfers gepubliceerd samen met een persbericht. NOM zelf heeft de cijfers (nog) niet online. Hopelijk verschijnt de rapportage snel.
De link naar de cijfers (één-na-laatste regel uit het bericht)leidt naar de voorlaatste rapportage. De laatste bereikscijfers vind je voorlopig nog alleen op http://www.cebuco.nl/uploads/artikeldownloads/Bereikcijfers_NPM_2009.pdf
Dank Erik. Is aangepast.