Vandaag publiceerde Stichting Decisions Makers Survey (DMS) de bereikscijfers 2011. Da’s mooi op tijd denk ik dan. Met ingang van deze nieuwe release worden de bereikcijfers in 3 bedrijfsgrootten gepubliceerd. Dat zijn ZZP-ers, MKB van 2 t/m 99 medewerkers en Groot zakelijke markt 100+ medewerkers. Zakelijke beslissers vormen een belangrijke doelgroep, die goed specifiek te bereiken is met de
landelijke kwaliteitsmedia die in het DMS worden gemeten. Echter uit gesprekken met de markt is keer op keer gebleken dat de zakelijke beslisser niet bestaat. Welke aankoopbeslissingen worden genomen, en ook het proces hoe deze beslissingen tot stand komen, verschilt sterk tussen bijvoorbeeld een ZZP-er en een directielid van een 100+ bedrijf.
Door de publicatie in de drie genoemde categorieën wordt hieraan tegemoet gekomen. De opzet van het onderzoek is ongewijzigd. De data levert mediaplanners, uitgevers en adverteerders de relevante bereikcijfers van elke gewenste zakelijke doelgroep. Onderstaande tabellen geven de bereikcijfers van landelijke titels met bereik onder zakelijke beslissers.
De printtitels kennen het volgende bereik:
De zakelijke websites laten de volgende cijfers zien:
DMS is het onafhankelijke onderzoek onder zakelijke beslissers naar het bereik van dagbladen, zakelijke bladen en zakelijke internetsites. De cijfers vormen het belangrijkste instrument bij mediaplanning voor de business-to-business markt. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Intomart GfK.
Decision Makers zijn door DMS gedefinieerd als:
– ZZP-ers en functionarissen in het bedrijfsleven en bij de semi-overheid (zorg en onderwijs)
– Functionarissen werkend in een van de volgende functies: Algemeen directeur, Financieel directeur, Verantwoordelijke Inkoop, Verkoop, Automatisering, Marketing/PR, P&O.
Zie ook de eerdere discussie hier over ZZP-ers en DMS.