Nielsen maakte zojuist nieuwe cijfers bekend over de wereldwijde mediabestedingen gemeten over de eerste helft van dit jaar. Die bestedingen namen met 12,8% toe tot $ 238 miljard in vergelijking met dezelfde periode in 2009. Nielsen stelt dat de zich snel ontwikkelende landen en de teruggekeerde dubbelcijferige groei in automotive, durables, FMCG, financiële dienstverlening en telecommunicatie een positief effect hebben gehad op de toename van de mediabestedingen. In 35 van de 37 door Nielsen Global AdView Pulse gerapporteerde landen zijn de mediabestedingen toegenomen, waarvan 26 landen een dubbelcijferige groei noteerden. Alleen de landen in de Verenigde Arabische Emiraten (-5,8%) en Ierland (-3,2%) noteerden lagere mediabestedingen dan in dezelfde periode vorig jaar.
“De mediabestedingen in het tweede kwartaal laten een vergelijkbare groei zien met het eerste kwartaal van 2010, “ aldus Michele Strazzera, Deputy Managing Director van Nielsen Global AdView. “Op basis van bruto mediabestedingen heeft de stijgende lijn van de mondiale advertentiemarkt zich in het tweede kwartaal doorgezet met positieve cijfers in alle media en markten, met Asia Pasific voorop.”
De weg naar herstel verloopt langzamer voor Noord-Amerika en Europa, maar de trend is nog steeds positief waarbij de mediabestedingen voor secundaire goederen als automotive en duurzame consumptiegoederen het meest zijn toegenomen. “De mediabestedingen voor secundaire consumptiegoederen zijn ten opzichte van 2009 het meest toegenomen, waaruit blijkt dat het vertrouwen van adverteerders en consumenten is toegenomen, “ zegt Strazzera.
In Noord-Amerika namen de mediabestedingen in de eerste zes maanden van 2010 ten opzichte van 2009 het meest toe in de branche automotive (17,3%). In Europa noteerden de mediabestedingen binnen Kleding/Accessoires de hoogste groei (14,9%) en in Asia Pacific was het de branche duurzame consumptiegoederen (29,7%) waarbinnen de mediabestedingen het meest toenamen. Van alle sectoren in Latijns-Amerika namen de mediabestedingen het meest toe binnen Financiële dienstverlening en binnen MEA (Midden Oosten/Afrika) was het de branche telecommunicatie die het meest toenam (38,7%).
In het tweede kwartaal zijn de mediabestedingen toegenomen met 12,9% in vergelijking met dezelfde periode in 2009. Uit het onderzoek blijkt dat de groei licht afneemt in Asia Pacific en Latijns-Amerika in vergelijking met het eerste kwartaal. “De afname van de groei in Asia Pacific is geen reden tot zorg, aangezien de bestedingen in deze regio meer dan gemiddeld toenamen in het tweede kwartaal van 2010. De toename is lager in vergelijking met markten die later herstelden. Echter, uit het rapport blijkt dat Asia Pacific nog steeds een sterke regio is,” legt Strazzera uit.
Europa noteerde een groei van 8% in de eerste zes maanden van 2010, waarbij het Verenigd Koninkrijk de grootste groei doormaakte (10,7%), gevolgd door Duitsland (9,6%) en Frankrijk (11,6%).
Bron: Nielsen