De netto bestedingen voor televisiespots, dus geen non-spot, zijn in het eerste kwartaal van 2011 met maar liefst 15,4% gestegen ten opzichte van het eerste kwartaal 2010. Het totale budget kwam daarmee uit op € 178 miljoen. Volgens SPOT, de stichting die de cijfers verzamelt en publiceert, lagen de bestedingen op TV in een eerste kwartaal nog nooit zo hoog. In 2010 was al sprake van een sterke toename van het aantal merken en adverteerders op TV. Deze trend zet zich nu dus door in het eerste kwartaal van 2011. De groei in het eerste kwartaal kwam vooral voor rekening van de middelgrote, kleine en nieuwe adverteerders. Het aandeel van deze categorie adverteerders in de totale omzet is in het eerste kwartaal groter geworden. Deze kleine adverteerders verdwenen juist ten tijde van het aanbreken van de crisis.
Uit de registraties van Nielsen (bruto bestedingen) blijkt dat Voeding wederom de grootste branche is op TV, gevolgd door Persoonlijke Verzorging en Retail. De sterkste stijgers in het eerste kwartaal waren Retail en Transport. Het herstel van de Automotive branche in het najaar van 2010 heeft zich in het eerste kwartaal van dit jaar doorgezet.
Uit dezelfde Nielsen-registraties blijkt volgens SPOT tevens dat er voor TV zowel sprake is van een autonome groei als van een groei door verhoging van het budgetaandeel ten koste van andere media. In het eerste kwartaal verliezen vooral dagbladen en direct mail aandeel aan TV.