Na een intensieve tenderperiode van bijna anderhalf jaar tekende JIC STIR vandaag een Letter of Intent met het consortium van comScore en Intomart GfK voor de opzet en uitvoering van het nieuwe internet bereiksonderzoek dat per 1 januari a.s. een feit moet zijn. In het nieuwe onderzoek worden het huidige Webmeterpanel van Intomart en het Worldpanel van comScore gefuseerd tot één groot panel van 25.000 respondenten. Dat is meer dan een verdubbeling ten opzichte van het huidige panel (10.000). De belangrijkste wijzigingen en vernieuwingen ten opzichte van het huidige onderzoek zijn:
– Panelgrootte van n=25.000 respondenten (was n=10.000 respondenten).
– Steekproef 6+ ipv 13+
– Naast mediumbereik (nu) ook reclamebereik, inclusief visibility.
– Wekelijkse rapportages (was maandelijks).
– Snellere rapportages, drie dagen na afronding meting (was drie weken).
– Meten van time spent, de tijd die men op een website doorbrengt
– Meten van streams
– Websites/content kunnen zowel met als zonder tags/cookies worden gemeten (was alleen met tags/cookies).
– Zowel een passieve als een actieve login van panelleden
– Van websites voorzien van een meetcode wordt ook het totaalverkeer op de website gemeten zodat ijking en controle mogelijk is (hybride meetmethode) (nieuw).
Frans Kok, directeur van JIC STIR, zegt hierover: “comScore en Intomart GfK hebben een sterk en innovatief voorstel uitgebracht dat volledig aansluit bij de ambities die wij als JIC STIR hebben geformuleerd. Alle bloedgroepen van de JIC (VINEX, BVA en PMA) staan vierkant achter dit nieuwe onderzoek dat ook internationaal toonaangevend zal zijn. Vooral het meten van reclamebereik zie ik als een belangrijke stap vooruit. Maar ook een groter panel van personen van 6+ en de hoge frequentie van rapporteren zullen de meerwaarde en bruikbaarheid van het onderzoek voor planners en adverteerders fors doen toenemen. Het bereik van websites wordt wekelijks uitgeleverd, maar voor gerealiseerd campagnebereik zijn straks dagelijks cijfers beschikbaar.”