De Stichting Internetreclame (STIR) publiceert vandaag tijdens een Mediawerkgroepsessie over internetonderzoek de eerste resultaten op siteniveau. Al eerder publiceerde STIR resultaten, maar die waren gecumuleerd tot totaalcijfers.
Uit de vandaag gepubliceerde resultaten blijkt dat in maart de bij STIR aangesloten websites gezamenlijk ruim 84% van de Nederlandse internetpopulatie van 13 jaar en ouder bereiken. Het bereiksaandeel van de STIR-websites ligt op 92%.
In totaal realiseren de aangesloten sites bijna 1,9 miljard pageviews per maand. De maartdata geven een realistisch beeld van het profiel van bereikte bezoekers, alsmede de locatie vanwaar men het internet bezoekt. Het STIR bereiksonderzoek internet is hiermee het eerste onderzoek in de markt dat niet alleen bereik thuis in kaart brengt, maar ook op de werkplek. De aangesloten sites bereiken gezamenlijk 77% van de internetters thuis en ruim 25% op hun werkplek. De werkplek is goed voor 24% van het totaal aantal pageviews. Voor de werkende populatie is dit 31%.
Een deskundige technische commissie (TC), bestaande uit vertegenwoordigers van PMA, BVA, Publieke Omroep, internet mediabureaus en exploitanten, bewaakt de kwaliteit van het onderzoek en beoordeelt de onderzoeksdata voorafgaand aan uitlevering hiervan. Op basis van door de TC opgestelde normen voldoet een klein aantal sites nog niet aan de coderings- en meeteisen. In enkele gevallen zullen de resultaten van websites om deze reden niet worden meegenomen in de rapportage van maart.
De volledige dataset zal nog voor het einde van de maand april door Intomart GfK en Nedstat worden uitgeleverd aan geselecteerde softwarebureaus, die op hun beurt de data ter beschikking stellen aan de STIR-leden, PMA-bureaus en overige door STIR geselecteerde partijen.
Het eerste wat mij opvalt is dat Google er niet bij staat? Hoe komt dit? Is het zo dat deze niet worden gebruikt?
Zo blijkt uit cijfers van het CBS dat meer 80% internet gebruikt om te zoeken. En geeft een persbericht van checkit de dominantie aan van google (84%) onder de searcheniges
Google heeft besloten om niet deel te nemen aan het onderzoek. STIR meet alleen de sites van leden van de stichting. Dit voor wat betreft de metingen via de Webmeter, waar bovenstaande resultaten uit komen. Over enkele maanden publiceert STIR de Marktmonitor en daar zal Google wel in opgenomen zijn. Sterker nog: daar zitten alle sites in.