BBC De Media en Reclame Bank (BBC), marktleider op het gebied van informatie over mediabestedingen in Nederland, is overgenomen door Nielsen Media Research International (NMRI), een volle dochter van VNU. De overdracht van de aandelen door de huidige aandeelhouder, de vereniging De Nederlandse Dagbladpers (NDP) vindt plaats op 1 juni.
BBC heeft in NMRI een strategische partner gevonden. Als onderdeel van een sterke internationale partij heeft BBC de mogelijkheid om haar ambities voor verdere groei en productontwikkeling te realiseren. NMRI is wereldwijd marktleider op het gebied van media- en reclame informatie en zal BBC door de bundeling van kennis in staat stellen nog beter in te spelen op toekomstige ontwikkelingen in de dynamische media- en reclame markt.
“Sinds enkele jaren werken BBC en NMRI succesvol samen op het gebied van informatie over internationale mediabestedingen. De ideeën van NMRI over de ontwikkeling van de advertentie-informatie business sluiten nauw aan bij de visie van BBC. Het verbreden van de registratie, het ontwikkelen van producten om de klant beter te bedienen en het verder uitbouwen van een internationale database zijn daarbij speerpunten. Het bundelen van de krachten, waarbij BBC als lokale partij met kennis van de Nederlandse markt een belangrijke functie heeft, biedt strategisch gezien veel mogelijkheden”, aldus Ben van der Werf, directeur van BBC.
BBC blijft kantoor houden in Amsterdam, Ben van der Werf blijft aan als directeur. De naam verandert wel: BBC heet voortaan Nielsen Media Research.
BBC bestaat sinds 50 jaar en is de grootste verzamelaar van data over mediabestedingen in vrijwel alle mediumtypen in Nederland; televisie, radio, internet, DM, kranten, tijdschriften en bioscoopreclame. De printmedia registreert BBC in huis. De mediabestedingen van audiovisuele media en out of home worden aangeleverd door de exploitanten. Voor de registratie van de DM-bestedingen maakt BBC gebruik van een panel, dat periodiek alle geadresseerde en ongeadresseerde reclame aan BBC opstuurt. Tot slot legt BBC vrijwel alle advertenties vast in de digitale Beeldbank. De database bevat zowel cijfermateriaal als creatieve informatie en bevat gegevens van 145.000 adverteerders en 300.000 producten.