De helft van de Nederlandse huishoudens bestaat uit mensen van 50 jaar of ouder. Een groot deel zijn zogeheten empty-nesters (geen thuiswonende kinderen meer). Een belangrijke doelgroep met veel tijd en veel geld, maar vaak onderbelicht door marketeers. Toch wordt er veel studie verricht naar de 50-plussers. Hieronder vindt u een aantal recente onderzoeken op een rijtje.
Met de bevolkingspiramide van de het CBS is goed na te gaan hoe de groei van het aantal 50-plussers de komende 20 jaar zal ontwikkelen. Onderstaand de piramide zoals die geldt voor 2005 en daaronder die van 2025. Zoek de verschillen.
Mobiliteit
Ruim 60% van de 50-plussers wil niet meer verhuizen. Bij 65-plussers is dat zelfs 85%. Moet er toch worden verhuisd, dan wil men het liefst in dezelfde buurt blijven wonen. Volgens een enquête van onderzoeksbureau USP voorzien veel senioren vooral problemen om een geschikte woning te vinden als ze lichamelijke problemen krijgen. Daarom vinden ze dat er alles aan moet worden gedaan om de huidige woning tegen die tijd aan te passen. Als dat onmogelijk is, vinden ze een woonzorgcomplex het beste alternatief.
Actief
Wat zeker vaststaat, is dat ouderen van nu actiever zijn dan ouderen van vroeger. Een ruime meerderheid van de ouderen tussen de 60 en 75 jaar is te kwalificeren als `actief`. Deze groep geniet nog volop van het leven, voelt zich nog lang niet oud, is actief op internet en doet aan eigenwoningbezit. Ongeveer eenderde van alle ouderen, de groep ouder dan 75 jaar, voldoet niet aan dit beeld. Bij deze ouderen beginnen vaak gezondheidsproblemen op te spelen. Deze groep is tevens veel spaarzamer dan andere ouderen. Wel hechten zij ook veel waarde aan hun zelfstandigheid.
Interesse
In de nieuwsbrief van het MKB staat dat de woonomgeving bepalend is voor de interesse van de senioren. De 50-plusser die in een verstedelijkt gebied woont, heeft meestal minder ruimte tot zijn beschikking. Bijna een kwart van hen heeft geen auto. Stedelingen boeken vaker een vlieg- of stedentrip vakantie. De stedeling doet minder schenkingen en is minder geneigd via internet een donatie te doen. Religie is vaak minder belangrijk. De 50-plusser die in weinig of geen stedelijk gebied woont, heeft vaak meer luxe in het huishouden, heeft vaker een caravan, volgt meer sport op televisie en heeft vaker een abonnement op een dagblad. Over het algemeen doneert de 50-plusser, of hij nu in de stad woont of erbuiten, veel aan goede doelen. De 50-plusser is maatschappelijk betrokken, leest veel themaboeken, kijkt meestal naar de publieke omroep en kent het belang van gezond eten. Verder heeft de 50-plusser veel culturele interesses en tal van hobby`s.
Typologieën
Intomart GfK onderzocht in opdracht van MediaPlus en Plus Magazine de seniorenmarkt. MediaPlus maakt binnen de groep ouderen onderscheid tussen een groot aantal verschillende segmenten en interesses. Zo zijn er volgens het onderzoek vijf typen ouderen (in dit onderzoek 45-plussers):
1. Oudere Jongeren: deze groep (18%) bestaat vooral uit mannen en is gemiddeld 52 jaar.
2. Golden Girls (18%) die gemiddeld 58 jaar zijn en een gemiddeld inkomen hebben
3. Eenzelvigen (25%, gemiddeld 62 jaar, zeeën van tijd waar niets mee gedaan wordt),
4. Wereldse Genieter (18%, 62 jaar, heel actief en veel te besteden)
5. Geranium Genieters (21%, 69 jaar, actief binnenshuis en sociaal).
Bovenstaande typologie moet als standaard dienen voor verder onderzoek. De uitkomsten van het eerste onderzoek met een nadruk op financiën en voeding wordt eind september 2005 gepresenteerd. Een van de conclusies is in ieder geval dat ouderen niet zo merkentrouw zijn als veel adverteerders denken.
Financiën
Ook voor financiële dienstverleners is de seniorenmarkt aantrekkelijk, alleen verschillen zij van mening over hoe zij ouderen moeten benaderen. Zo hanteert de ene dienstverlener de leeftijdscategorie 50+, terwijl de ander pas boven de 65 spreekt van een aparte doelgroep. Ze zijn het er evenwel over eens dat ouderen een lucratieve doelgroep zijn: in Nederland hebben 55-plussers meer dan de helft van het particuliere vermogen in handen. Sommige financiële dienstverleners bieden ouderen slechts extra service aan voor het vergemakkelijken van (dagelijkse) bankzaken, terwijl anderen juist een speciaal assortiment van producten en diensten bieden.
Actief
Wat zeker vaststaat, is dat ouderen van nu actiever zijn dan ouderen van vroeger. Een ruime meerderheid van de ouderen tussen de 60 en 75 jaar is te kwalificeren als `actief`. Deze groep geniet nog volop van het leven, voelt zich nog lang niet oud, is actief op internet en doet aan eigenwoningbezit. Ongeveer eenderde van alle ouderen, de groep ouder dan 75 jaar, voldoet niet aan dit beeld. Bij deze ouderen beginnen vaak gezondheidsproblemen op te spelen. Deze groep is tevens veel spaarzamer dan andere ouderen. Wel hechten zij ook veel waarde aan hun zelfstandigheid.
Bronnen: MKB Net, Marketing Tribune (19/2005), CBS.
Ik heb geen reactie , maar een vraag;
Is het juist dat ; ongeveer 150.000 mensen van 55 jaar en ouder zelfstandig wonende met ernstig zelf zorg problemen
Graag uw bericht hierover,
Met vriendelijke groet,
@R. Wiranto: werkelijk geen idee. dit soort vragen valt buiten het bestek van Mediaonderzoek.nl . . .
Mooi artikel over ouderen
Hallo,
Met mijn website http://www.55plusplaza.nl wil ik een internetstartpunt, platform en informatiepunt voor 55 plussers en senioren worden. Een groep die groter wordt en de komende jaren veel meer van internet gebruik gaat maken.Ik maak geen onderscheid in de typologiën, alhoewel ik die heel herkenbaar vindt en wel naartoe kan schrijven in artikelen die ik plaats en producten die op den duur aangeboden worden op de site.
Bij Mediorweb.nl hebben wij in december & januari onderzoek gedaan naar een nieuwe naam voor Seniorstartpagina.nl. Zie onderstaand persbericht:
45-plussers en jonge senioren kiezen voor term medior
Groningen – 2 februari 2010
Mensen in de leeftijdscategorie 45-65 jaar voelen zich te jong om met ‘senior’ aangesproken te worden. Daarnaast vindt men een leeftijdsaanduiding zoals 50- of 60-plusser veelal confronterend.
Dit is gebleken uit een onderzoek dat in de afgelopen maanden door Mediorweb.nl (voorheen Seniorstartpagina.nl) uitgevoerd is.
In juni 2009 is Seniorstartpagina.nl (sinds 19 januari 2010 Mediorweb.nl) succesvol gelanceerd als informatieve en interactieve website gericht op de doelgroep 45 – 65. Uit de toenemende interactie tussen bezoekers van de website, klanten en het team van de website bleek dat de term senior (ervaren, wijs) veelvuldig geassocieerd wordt met de term senioren waarbij weer direct gedacht wordt aan zaken als hulpbehoevendheid, rollators en ouderdom.
Op basis hiervan is er onderzoek gedaan naar een nieuwe naam voor Seniorstartpagina.nl. Uniek hieraan is dat de bezoekers en leden van de website de kans kregen om een nieuwe naam voor de website te kiezen. De bezoekers konden door middel van een poll op de website stemmen op een nieuwe naam. Daarnaast is er steekproefsgewijs een telefonische enquête gehouden onder de bestaande leden van de site, waaraan 189 leden hebben meegewerkt.
Lange tijd was er geen specifieke benaming voor de doelgroep in de leeftijd van 45 – 65 jaar. Uit het onderzoek is gebleken dat deze doelgroep zich goed kan identificeren met / aangesproken voelt door de term ‘medior’ of ‘medioren’.
‘Medioren’ zijn geen junior meer, voelen zich nog geen senior, maar zitten er tussenin. ‘Medior’ staat voor een ervaren iemand die midden in het leven staat.
Poll: Stem op een nieuwe naam voor Seniorstartpagina.nl
De bezoekers van Seniorstartpagina.nl kiezen met 82,9 Procent van de stemmen massaal voor de term medior. Hieruit is eveneens gebleken dat bezoekers in de leeftijdscategorie 45-65 jaar zich goed kunnen identificeren met de term ‘medior’. Uit de poll is tevens naar voren gekomen dat een ruime meerderheid (53,6 procent) Mediorweb.nl heeft gekozen als nieuwe naam voor Seniorstartpagina.nl.
Via de poll ‘Stem op nieuwe naam voor Seniorstartpagina.nl’ konden bezoekers kiezen uit:
Mediorweb.nl 53,6%
Mediorsite.nl 17,9%
Mediorstartpagina.nl 11,4%
Seniorstartpagina.nl 15,7% (laten zoals het is)
Iets anders 1,4%
Een aantal reacties van de bezoekers:
• Eerst dacht ik, wat een onzin, nu weer medioren. Echter als een 45-plusser “medior-web” prima vind, lijkt mij dat als oudere 45-plusser een prima benaming.
• Leuk om bezoekers van jullie site de naam mede te laten bepalen. Mediorweb spreekt mij het meeste aan..
• De term medior geeft het goede gevoel nog geen senior te zijn. De toevoeging ‘web’ heeft iets professioneels, het klinkt beter dan ‘site’, ‘startpagina’ of iets dergelijks. Ik hoop dat de inhoud van de site op deze doelgroep, een hele grote groep, gericht zal blijven.
• Ik voelde me inderdaad niet zo thuis bij de naam ‘seniorstartpagina’….
Medior is voor mij een (nog) onbekend woord. Maar ja, alles went (zelfs medior zijn… en laten we hopen dat we zeeeeeer senior worden!!). En WEB als achtervoegsel vind ik prettiger dan ‘startpagina'(dat geeft mij altijd een associatie van een rommeltje van veel te veel links).
Telefonische enquête bezoekers
Gedurende het onderzoek is er door 189 leden meegewerkt aan een telefonische enquête waarin dieper werd ingegaan op o.a. de termen senior, medior, 50-plusser en de naamswijziging voor Seniorstartpagina.nl
Vanaf dinsdag 19 januari 2010 j.l. is de naam Seniorstartpagina.nl vervangen door http://www.Mediorweb.nl
De poll is te vinden via de volgende link:
http://www.mediorweb.nl/poll/stem_op_een_nieuwe_naam_voor_seniorstartpagina_nl
Over http://www.Mediorweb.nl
Mediorweb.nl is een informatieve en interactieve website die zich richt op de actieve doelgroep in de leeftijd van 45-65 jaar. De website is ontstaan naar aanleiding van diverse onderzoeken, waaruit is gebleken dat de betreffende doelgroep behoefte heeft aan een overzichtelijke en informatieve website met voor hen interessante informatie. De website is in juni 2009 succesvol gelanceerd en heeft in korte tijd een bezoekersaantal van ruim 50.000 unieke bezoekers weten te bereiken.
Mediorweb.nl voorziet haar bezoekers per rubriek van informatie, tips en een overzicht van interessante en kwalitatief goede websites. In het overzicht van deze websites vinden bezoekers niet alleen de grote bekende organisaties, maar vooral ook de bijzondere en moeilijk vindbare websites, zoals “de website van dat heerlijk rustige kleinschalige bungalowparkje aan de zonnige westkant van het Canarische eiland La Palma, welke beschikt over 5 prachtige bungalows in een idyllische natuurlijke omgeving….”
Binnen Mediorweb.nl is er dagelijks een team medewerkers bezig om de rubrieken aan te vullen met nieuwe informatie, interessante nieuwsfeiten, website tips en suggesties. Daarnaast wordt er continue gewerkt aan nieuwe rubrieken en ideeën zodat Mediorweb.nl de grootste website voor medioren blijft.
Ik heb een vraagje voor een schoolproject. Weet u misschien hoeveel bejaarden er in Nederland wonen.
@Juanita dat kun je gemakkelijk opzoeken op de website van CBS (Statline)….