In Studio 21 vond gisteren het zesde Mediapark Jaarcongres plaats met als afsluiter de uitreiking van de eerste echte Crossmedia Award. Althans dat vindt het Nederlands Medianetwerk. Twee van de vijf awards konden achterblijven op het Mediapark, aangezien RTL ze in de wacht sleepte. De één voor beste CM-exploitant, de ander voor beste CM-concept (Wie is Tim?). Het congres zelf bestond uit vier contentblokken en een lunchsessie, die verspreid was over verschillende zalen en een dagvoorzitter in de persoon van Diane Matroos. Het eerste blok werd geopend door Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, Sander Dekker. In een vlak betoog riep de Staatssecretaris op om vooral te kiezen voor kwaliteit binnen de Publieke Omroep. Onderscheiden vermogen en vooral veel samenwerken was zijn devies. Het panel na Dekker kon niet anders dan reageren met de vraag hoe die kwaliteit betaald moeten worden. Jan ‘MAX’ Slagter illustreerde letterlijk de bezuinigingsperikelen in Hilversum en overhandigde de Staatssecretaris en prent van een armzalig autootje dat voorheen een luxe touringcar was. De oproep van Slagter om het kijk- en luistergeld weer in te voeren werd door Dekker gepareerd met de suggestie aan MAX om het commerciële avontuur op te zoeken. Shula Rijxman (Raad van Bestuur NPO) sloot de paneldiscussie af met het nieuwtje dat er volgend jaar een proef komt met een betaalde plusversie van Uitzending Gemist.
Het volgende onderdeel had niks te maken met de opening en betrof de wetenschap achter storytelling. Matt Danzico leidde ons rond in de wereld van MRI-scanners en passieve/actieve onderdelen van de hersenen. Belangrijke les: dagdromen is de default state of mind van onze hersenen. Een andere opzienbarend nieuwtje is dat wij blijkbaar in staat zijn om breinen te koppelen. Als iemand iets vertelt aan een ander is er via golven contact tussen de twee breinen en kunnen ze elkaar beïnvloeden.
Het derde onderdeel stond eveneens op zichzelf. BNN-directeur Marc Adriani deed een boekje open over mediawijsheid in relatie tot de brutale programmering van BNN. Wat kan wel en wat kan niet en waar ligt de verantwoordelijkheid van de omroep. Een aantal voorbeelden illustreerden de dilemma’s van de programmadirectie en redactie.
Na de koffie was het de beurt aan Paul van Niekerk. De nieuwe directeur van Intomart GfK presenteerde vers van de pers de laatste gegevens van het onderzoek Trends in Digitale Media. De gegevens daarvan staan hier. Conclusie: penetratie van de tablet gaat hard! Binnen een jaar is het aantal tabletowners bijna verdubbeld van 23% in juni 2012 naar 44% in juni 2013. Op dit moment tellen we 5,6 miljoen eigenaren van één of meerdere tablets in Nederland.
Techniek
Hans Bos van Microsoft gebruikte het podium voor een stevig technisch verhaal over de cloud- en rekencapaciteiten van Microsoft met als middelpunt een Iers datacenter van zes voetbalvelden groot. Gekoeld door de buitenlucht, dat dan weer wel. Simon Frost van Ericsson had eveneens een technische verhandeling, maar dan over de groei van online video de komende karen. In 2020 zijn volgens Frost 50 milljard devices connected, waarvan 15 miljard video enabled. We zijn dan in een tijdperk van ‘TV anywhere’. Op dit moment tellen we mondiaal een half miljard breedband abonnementen, maar over 5 jaar zijn dat er 6,5 miljard. Dat heeft gevolgen voor de capaciteit en hoeveelheid data die rondgepompt wordt. Nu is dat 2 miljard gigabyte (per ?), maar in 2018 is dat 14 miljard. Factor 7 dus. Het grootste deel daarvan is video. Netflix, binnenkort ook in Nederland, is nu al verantwoordelijk voor 30% van het Amerikaanse online dataverkeer, zo leren we later op de dag.
HbbTV
De lunchsessie over HbbTv ging in op de vele standaarden die er op dit moment zijn en dat er binnen Nederland voor de 1.5 specificatie is gekozen. Eén van de toepassingen werd gedemonstreerd, namelijk het Amber-alert. Met HbbTV is het dus mogelijk om tijdens het TV-kijken een Amber-alert in je TV-scherm te krijgen. ’s Ochtends had Paul van Niekerk net uitgelegd dat we bijna allemaal in het bezit zijn van een tablet en/of smartphone, dus de toegevoegde waarde van een Amber-alert op TV ontging me min of meer. Overigens bleek dat nog maar een klein deel van de kijkers HbbTV kunnen gebruiken. Het betreft alleen de satellietkijkers. De grote kabelaars geven het signaal nog niet door. Dat is natuurlijk wel nodig om tot een echte doorbraak te komen.
Jongensboek
Na de lunch mochten we meekijken in het jongensboek van Erik Anderson. De voormalig Apple-medewerker stond aan de wieg van iTunes en werkte nauw samen met Steve Jobs. Na zijn vertrek bij Apple zette Anderson Premiere Digital Services op met de gedachte dat video dezelfde ontwikkeling gaat doormaken als audio. En daar had-ie mooi gelijk in. Er is een compleet nieuwe industrie ontstaan die zich bezighoudt met distributie,, ondertiteling, bewerken en produceren van digitale videocontent. Daarbij rekent Anderson ook Netflix, YouTube, Hulu en Amazon. die industrie staat aan de vooravond van een enorme doorbraak.
Een pionier van eigen bodem is Stef van der Ziel (Jetstream). Stef streamt al achttien jaar en is goed ingevoerd in de markt van digitale video. Stef ziet bedreigingen op ons afkomen, waarbij Amerikaanse bedrijven op ons grondgebied de concurrentieslag met elkaar aangaan. Hij noemt Netflix, Appel en Google. De eerste twee begeven zich veelal op de consumentenmarkt, Google zal vooral een graai uit de advertentiepot willen doen. Verder ziet Stef op termijn dat de kabel niet echt meer nodig is om TV of online video te kunnen bekijken. Het internet is voldoende. Tot slot waarschuwt Stef dat we in Nederland niet te lang in de comfortzone moeten blijven zitten en dat hij het vreemd vindt dat er nog steeds geen Nederlandse Netflix is opgestaan. We barsten van de content en goede producties. Goed punt!
Generatie C
Op een congres als dit mag Youtube natuurlijk niet ontbreken. Vandaar dat Jelle Jan Bruinsma is gevraagd om een aantal imposante cijfers de zaal in te slingeren. Bruinsma is Manager Content Partnerships bij YouTube, dus die heeft wel wat cijfers paraat. YouTube kent inmiddels 6 miljard uur kijktijd per maand, gegenereerd door 1 miljard unieke kijkers. Per maand dus 6 uur kijktijd per persoon. Per minuut wordt wereldwijd 100 uur video geüpload naar de servers van YouTube. 25% daarvan is afkomstig van mobiele browsers. Niet voor niks praat Bruinsma over ‘growing mobile consumption’. En die consumption gebeurt vooral door de Generatie C. Dat is niet een generatie van alweer een jonge doelgroep die zich aandient, maar een generatie die in de mindset vier C’s heeft zitten namelijk Creation, Community, Curation en Connection. Check!
TV-tweets
De congrescommissie had ook een plaatsje ingeruimd voor Mark van der Crommert (Remotely TV). Mark meet al enige tijd op een vernuftige manier de socialbility van TV-programma’s en presenteerde ons het best betwitterde programma en zender van het afgelopen jaar. Dat was GTST en RTL4. Daar zal wel een logisch verband tussen zitten. Weer een grote feli richting RTL.
Meteen bruggetje naar Matthias Scholten, directeur content van RTL. Hij legt het huidige succes van RTL uit en benadrukt de prominente rol die social media hebben in het programmabeleid. Weet ik veel en The Voice zijn daar mooie voorbeelden van, maar de meeste tijd ruimt Scholten in voor Wie is Tim? Een prijswinnend concept om de zomer zonder GTST mee door te komen met als bijvangst 20% meer kijkers bij de start van het nieuwe seizoen.
Meme
Hekkensluiter van het congres was Kenyatta Cheese. Hij is een volle neef van DJ Cheese die in 1986 voor het eerst de DJ Worldchampionship en staat te boek als een zeer toonaangevend figuur op het gebied van Turntabelism. Ogenschijnlijk heeft dat niet zoveel het congres te maken, maar Cheese bewijst het tegendeel. Daar waar vroeger neef Cheese met content op vinyl in de weer ging om zijn eigen creaties te maken, gaat de hedendaagse user van content aan de gang met bestand videomateriaal om daar vervolgens eigen creaties (memes) van te maken. Dr. Who schijnt volgens Cheese een grote hit te zijn in het land van Memes.
Al met al was het goed bestede dag op een zeer toegankelijk congres. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het sponsorship bij sommige sprekers soms van het podium afdroop. Misschien een puntje van aandacht bij de zevende versie van #MPJC. Neem dan meteen de ‘uitzend’-kwaliteit van de getoonde video’s mee. Op een mediacongres verwacht je op de één of andere manier toch een hoog nivea . . .
Reacties