Vandaag in Adformatie het bericht dat NOM en STIR gaan proberen om de bereiksonderzoeken voor print en internet op elkaar af te stemmen. Beide organisaties tekenen hierover dinsdag een intentieverklaring. De samenwerking moet leiden tot betere vergelijkbaarheid van de print en online bereiksgegevens die ze rapporteren. Met het afstemmen van de onderzoeken wordt de eerste stap gezet in de richting van wat op termijn zou moeten resulteren in een multimediaal bereiksonderzoek. Daartoe zal er regelmatig overleg plaatsvinden tussen de technische commissies van beide organisaties.
De bedoeling is met de gecombineerde gegevens gefundeerde uitspraken te kunnen doen over het gecombineerde bereik van uitgevers. Het STIR-onderzoek wordt uitgevoerd door Intomart GfK in samenwerking met Nedstat. Intomart GfK is ook een belangrijke kanshebber voor het uitvoeren van het Nom onderzoek, dat nu nog in handen is van TNS NIPO. Het afstemmen van beide onderzoeken is echter nog niet zo eenvoudig, verklaart STIR-voorzitter Lianne van der Kruk. Een belangrijk punt is dat beide onderzoeken een andere onderzoeksmethodiek hanteren. STIR werkt met een vast panel, terwijl NOM met telkens wisselende steekproeven werkt . Van der Kruk benadrukt dat het niet de bedoeling is om iets te veranderen in de onderzoeksmethodiek. In plaats daarvan wordt er gezocht naar een rekenmethode, om tot een uniforme rapportages te komen. “Dat is nog niet zo eenvoudig, anders was het allang gedaan. Maar met de specialisten bij elkaar is het volgens ons mogelijk,” zegt NOM-directeur Irena Petric. Gezien de complexiteit van de materie zal hier wel enige tijd over heen gaan. Petric: “Het streven is zo snel mogelijk iets te melden aan de markt.”