Het mag dan wel wat beter gaan met de economie, in de mediawereld zien we daar nog niet veel van terug. Althans, als we kijken naar de netto mediabestedingen van vorig jaar. Gisteren rapporteerde Nielsen een daling van -3,5% over heel 2013, waarmee het budget uitkwam op iets meer dan 4,5 miljard euro. Dat betekent dat er 165 miljoen minder is uitgegeven aan plaatsingskosten voor advertising. Internet stak er met kop en schouders bovenuit. Daar stegen de bestedingen met 8%. Nielsen keek langer terug in de tijd en constateerde dat sinds het begin van de crisis (Q4 2008) per saldo 900 miljoen euro verloren is gegaan aan mediabestedingen. Dat is zo’n beetje de hele reclame-omzet van TV. Alleen bij internet was er gedurende de crisis een toename te zien van 57%. Bij de printmedia verdween in ruim 5 jaar tijd zo’n 1,1 miljard aan bestedingen.
Nielsen rapporteert verder: Televisie zag de netto mediabestedingen in 2013 dalen met 3%. Met name de eerste helft van 2013 verliep moeizaam met een daling van 4,6%, nadat heel 2012 ook al in mineur was geëindigd (-5,4%). In de tweede helft van 2013 stegen de bestedingen echter met ruim 1%, al was dat niet genoeg om het jaar met zwarte cijfers af te sluiten. Ook radio kende een mindere eerste helft van 2013 met een daling van 2,6%, maar door een zeer sterke tweede helft (+6,6%) stegen de netto mediabestedingen in 2013 uiteindelijk met 2,2%. Daarmee was het naast internet en bioscoop (+7%) het enige mediumtype dat in 2013 een stijging van de netto mediabestedingen kende
Heel anders was dat bij de printmedia. Dagbladen zagen de advertentie-inkomsten met meer dan 17% dalen. Inmiddels is het zeven jaar geleden dat er voor het laatst groei werd gerealiseerd. Ook de netto mediabestedingen aan publiekstijdschriften krompen in 2013 opnieuw: -13%. Vak- en managementbladen hadden met een krimp van 14% opnieuw te maken met een forse daling van de netto mediabestedingen in 2013. Met een daling van 16% sloten ook de huis-aan-huisbladen 2013 af met een krimp. De gezamenlijke daling bij printmedia bedroeg in 2013 bijna 16% (- € 198 miljoen). In vergelijking met 2008 verdween meer dan dan de helft van de totale netto mediabestedingen aan printmedia, wat in absolute bestedingen een bedrag van ruim € 1,1 miljard betekent.
De overige mediumtypen hadden net als vrijwel alle andere te maken met afnemende advertentie-inkomsten. Out of home zag de netto mediabestedingen dalen met 4,5%, terwijl aan folders 4,4% minder werd besteed. In 2013 leek het grote geld bij sponsoring te verdwijnen en daalden de bestedingen met 3,5%.
Reacties