Via Molblog werd ik gewezen op een echte Oranje-index. Die was mij tot op heden ontgaan. Het is een soort koortsthermometer voor de “˜Oranjebeleving‘ in Nederland in aanloop naar en tijdens het WK Voetbal 2006 in Duitsland. De Oranje Index geeft aan hoe intens de Oranjebeleving is en hoe die zich ontwikkelt.
De Oranje Index is eerder uitgevoerd rond Euro 2004 in Portugal. De Oranje Index 2006 is opgezet volgens een exact gelijke methodiek, waardoor de Oranjebeleving rondom het WK in Duitsland direct vergeleken kan worden met de beleving rondom Euro 2004. In 2004 steeg de Oranje Index van 100 in april ““ via een hoogtepunt van 892 na de poulewedstrijden ““ naar een eindscore van 595 na de uitschakeling van Oranje door gastland Portugal.
Met name als gevolg van een sterke toename van media-aandacht en commerciële Oranje- en WK-uitingen stijgt de Oranje Index van 132 naar 338. In 2004 werd dit indexcijfer pas enkele dagen voor het toernooi gehaald. Opvallend is wel dat de consumentenbeleving licht daalt van 124 naar 115. Vooral het vertrouwen in de prestaties van Oranje is afgenomen; 57% van de Nederlanders denkt dat Oranje de poulefase overleeft ten opzichte van 70% in de eerste meting.
Initiatiefnemer van de Oranje Index is TBWA\Brand Experience Company, een adviesbureau gespecialiseerd in beleveniscommunicatie en sponsoring. De Oranje Index is ontwikkeld in samenwerking met strategisch marktonderzoeksbureau Trendbox. Verschillende marktpartijen leveren daarnaast input voor de berekening van de Oranje Index.
Een leuk onderzoek en een goed initiatief. Wat ik wel jammer vind (en een gemis in het onderzoek) is dat internet niet meegenomen wordt bij het monitoren van de media-aandacht. Lees ook hier: http://logisch.typepad.com/logisch/2006/04/de_oranjeindex.html