Zojuist publiceerde RAB de netto reclamebestedingen voor radio over het afgelopen jaar. De bestedingen aan spots groeiden 5,5% naar een budget van 219 miljoen euro. De non-spot bestedingen kwamen met een toename van 6% uit op een recordomzet van 14 miljoen euro. In totaal werd in 2014 dus 233 miljoen uitgegeven aan radioreclame. Uit de bruto Nielsencijfers (bestedingen volgens tariefkaart) blijkt dat er veel verschuivingen zitten in de top 10 radioadverteerders. Ziggo komt met stip op nummer 1 in deze lijst (was #5 in 2013). Kruidvat stijgt zelfs van 18 naar 2 door ook een aanzienlijke stijging van haar radioreclame. Peugeot handhaaft de nummer 3 positie, Lidl stijgt van 6 naar 4 en Volkswagen staat op de 5e plaats (#4 2013). Opvallend is dat de top 3 branches ongewijzigd blijft ten opzichte van 2013, namelijk retail, transport en financiƫle dienstverlening. Ook het aantal adverteerders is met 1.782 adverteerders in 2014 nagenoeg gelijk gebleven. De groei van de spotbestedingen is niet gelijk verdeeld over het jaar. De eerste helft was goed voor een toename van 8%, maar in de tweede helft moesten de radiozenders genoegen nemen met een daling van 2%. Zie onderstaande grafiek:
Spotbestedingen radio per halfjaar (x mln. euro)
De ontwikkelingen van alle eerste halve jaren laat zien dat er weer sprake is van een opgaande lijn. Dat was in 2013 ook al zichtbaar in de cijfers van de tweede helft, maar 2014 gaat daar niet in mee. De tweede helft eindigt zoals gezegd in een daling van 2%. De groeicijfers van de afgelopen drie jaren zien er dan als volgt uit:
Ontwikkeling spotbestedingen radio en TV (in % t.o.v. dezelfde periode voorgaand jaar)
Op 3 maart a.s. zal SPOT de bestedingen van TV bekendmaken. Dan kunnen we bovenstaande grafiek aanvullen. U mag ook vast een gok doen. SPOT verwachtte halverwege vorig jaar dat de groei voor TV zou uitkomen op zo’n 6%. In dat geval zou de tweede helft van 2014 voor TV uitkomen op 460 miljoen. Dat is bijna 6% meer dan 2013. Dat lijkt mij wat aan de hoge kant. Ik verwacht een totale groei van 4%, waarbij de tweede helft 2% toeneemt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Nog even geduld a.u.b.