Het Nederlands elftal wint volgens Akzo Nobel het WK in Duitsland omdat het oranje shirt het beste uit de ‘verf’ komt. Dat blijkt op basis van onderzoek, waarbij de WK-shirts beoordeeld zijn door kleurenexperts van Akzo Nobel. Waar Nederland op andere toernooien vaak in een verkeerde tint oranje speelde, is het oranje dat nu gekozen is ideaal. Het advies aan Van Basten is dan ook: speel in oranje, mijdt het witte uitshirt. Ook landen als Spanje en Brazilië hebben met hun respectievelijke krachtige rode en gele shirts een grote kans op de wereldtitel.
Als we naar de shirts kijken van de acht favorieten (volgens de bookmakers), komt Nederland als winnaar van het WK uit de bus. De kleur oranje komt warm en opvallend over. Dit geldt ook voor “˜de buren‘ in de kleurencirkel, geel en rood. Maar het grote voordeel is dat de kleur oranje als enige shirt op het WK geen negatieve associaties kent.
Stephanie Kraneveld, kleurenexpert van Akzo Nobel: “Oranje is een kleur die extravert en opvallend is. Dergelijke associaties met kleur vind je ook terug in het voetbal. Veel doelmannen spelen bijvoorbeeld graag in een felle kleur omdat ze zichtbaarder worden en meer opvallen wanneer een spits op hen afkomt.”
Factor kleur in sport
Kleuren worden geassocieerd met een groot aantal betekenissen, en met de bijbehorende gevoelens en emoties vormen ze een belangrijk communicatiemiddel. Akzo Nobel heeft een kleursysteem ontwikkeld waarbij kleuren worden beschreven op basis van kleurtoon (soort kleur), helderheid (licht en donker) en verzadiging (kleurgehalte). Stephanie Kraneveld: “Het is opvallend dat de beste landentenues ontworpen zijn op basis van deze eigenschappen. Een teken dat de factor kleur van groeiend belang is in de sport.”
Een advies aan Van Basten: mijdt de uitshirts
Naast het oranje thuisshirt, treedt Nederland tijdens het WK wellicht ook aan in een wit uitshirt. Kleurenexpert Stephanie Kraneveld adviseert Van Basten echter zoveel mogelijk in het oranje thuisshirt te spelen: “Ook al spelen ze “˜op papier‘ uit, en is het commercieel interessant om ook in het uitshirt te spelen, als het volgens de regels kan adviseer ik altijd: oranje!”
Bron: Akzo Nobel