Zojuist kondigden The Media Exchange en MSI-ACI Europe een samenwerking aan waarmee demografische kenmerken van online radiocampagnes in kaart worden gebracht. Het bereik van die campagnes was natuurlijk al een tijdje bekend, maar nauwkeurige profielen was nog even een lastige. Alle digitale radio-campagnes van TME worden vanaf nu voorzien van een MSI-ACI meetpixel. De meetpixel registreert census data. Dat zijn tellingen over het totaal aantal geleverde impressies per device/useragent, timestamps en URL’s. Dat is zeg maar het bereik. Het profiel wordt gebouwd binnen het FlexTrack-panel. Dat is representatief voor de Nederlandse internetbevolking van 16 t/m 70 jaar en telt 115.000 actieve leden. Per panellid registreert MSI-ACI het aantal contacten met een campagne. Van elk lid zijn achtergrondkenmerken bekend zoals leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen en regio. Zodoende krijgen adverteerders real-time inzicht in het profiel en selectiviteit van de campagne.
Arthur Hoogendijk, CEO The Media Exchange: “De markt heeft behoefte aan meer insights over wie er bereikt wordt met online radio. Door de samenwerking met MSI-ACI Europe kunnen we in deze behoefte voorzien.”
Mervyn Brookson, Sr. Accountmanager MSI-ACI Europe: “Consumenten luisteren in toenemende mate naar radio via digitale kanalen en mobiele apparaten. Door de integratie met FlexTrack kan The Media Exchange de bewijsvoering leveren aan adverteerders dat de beoogde doelgroep wordt bereikt en biedt het platform bovendien de mogelijkheid om de effectiviteit van digitale campagnes aan te tonen.”
De opzet van de metingen lijkt in grote lijnen op de wijze waarop SKO op dit moment online kijkcijfers meet. Ook daar wordt vanuit een hybride model bereik en profiel samengesteld. De voorsprong die The Media Exchange en MSI-ACI hierop hebben, is dat er campagnes gemeten worden. Zover is het (naar mijn weten) bij online video nog niet.