In oktober gaat de online Testtuin van Universal Media, WebAds, Memo2 en AdMeta open. Vier organisaties die zich gaan toeleggen op het testen van online reclamecampagnes. Doel van de Testtuin is om binnen een volledig gecontroleerde omgeving te kunnen testen en analyseren waar online campagnes voor nieuwe merken en bedrijven exact aan moeten voldoen om optimale naamsbekendheid en verkoop te genereren. De eerste test zal worden uitgevoerd met een campagne voor www.wijnlatenbezorgen.nl
Op deze site kan wijn of champagne worden besteld die vervolgens met een zelfontworpen etiket binnen 24 uur wordt bezorgd. De testcampagne die tot eind 2006 wordt gevoerd, dient met name inzicht te geven in de effecten van een introductiecampagne voor deze site. Factoren die onderzocht worden zijn bijvoorbeeld het effect van verschillende soorten online uitingen, creatieve invulling, omvang van de campagne, contactfrequentie, beweegredenen voor eerste en herhaalaankopen, gebruik van websites en ontwikkeling van het merkbewustzijn.
Marcel Vogels, managing partner van Memo2 hierover in het persbericht: “Binnen de Testtuin wordt de effectiviteit van campagnes in beeld gebracht tijdens de conceptfase en de feitelijke campagne. Omdat we overal inzicht in hebben, van reclameherkenning, tot merkontwikkeling en de feitelijke omzetaantallen, kunnen we straks bijvoorbeeld exact zeggen hoe vaak en waar een koper bepaalde banners heeft gezien op het moment dat tot aankoop wordt besloten en hoe sterk de naamsbekendheid per dag toeneemt. Vervolgens kunnen we ook beter de aspecten van retentiemarketing onder kopers onder de loep nemen.”
Alle partners in het project stellen gratis hun middelen beschikbaar. Omzet die via de site wordt gerealiseerd gedurende de testperiode zal gedoneerd worden aan Stichting Anneloes Jenneskens. Deze stichting wordt in het leven geroepen ter nagedachtenis van de veel te vroeg overleden internet-professional van het eerste uur. Stichting Annelous Jenneskens richt zich op het ondersteunen van jonge en weinig kapitaalkrachtige gezinnen die worden geconfronteerd met de gevolgen van kanker. De stichting werft voor deze activiteiten fondsen in samenwerking met (online) mediabureaus, uitgevers, adverteerders en reclamebureaus.