De nieuwe oplagecijfers van de dagbladen zijn vandaag bekend gemaakt door HOI Instituut voor Media Auditing. De totaal verspreide oplage van de betaalde dagbladen is ten opzichte van een jaar geleden onveranderd gebleven. Ik heb het dan over het tweede kwartaal. Dat komt vooral door de toevoeging van NRC Next (75.052 exemplaren). Verder is een grote switch te zien van regionaal naar landelijk. Dat komt door het AD, dat per saldo overigens 5% oplage kwijtraakte. De gratis dagbladen stegen 9%.
Bron: HOI, Instituut voor Media Auditing
Vijf titels lieten een stijging van de oplage zien, waarbij het Financieele Dagblad met 5% met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De Telegraaf zag de oplage met 2% toenemen. Dat geldt ook voor Almere Vandaag*. De Barneveldse Krant en Trouw moesten het doen met een plus van 1%. De overige titels lieten allen een daling zien, waarbij de Nederlandse Staatscourant wel heel erg achteruit ging (-28%).
Totaal verspreide oplage dagbladen Q2
Bron: HOI, Instituut voor Media Auditing
Ik heb ook maar eens een overzicht gemaakt van 2000 t/m 2006. Daarin is te zien dat de oplage van de betaalde dagbladen 7% is gedaald in 6 jaar tijd en dat bij de landelijke dagbladen een stijging is te zien van 2%. Dit uiteraard door toedoen van het nieuwe AD en in mindere mate NRC Next. Bij de regionale dagbladen ging de oplage met 17% omlaag.
Totaal verspreide oplage dagbladen Q2
Bron: HOI, Instituut voor Media Auditing
Interesse in de spreadsheet met alle oplagecijfers vanaf 2000 t/m 2006? Stuur dan even een mailtje.
*Almere Vandaag is ook een gratis krant, maar wordt op lokaal niveau huis-aan-huis verspreid. Vandaar dat deze titel hier tot de regionale titels wordt gerekend. Het Cebuco rekent Almere Vandaag tot de gratis titels.