Internet blijft grootste medium voor werkzoekenden
‘k Lees net op Marketingfacts dat het nieuwe Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) 2006 deze week is gepubliceerd. Het gaat om de tweede uitgave van dit onderzoek dat gebruikt kan worden in mediaplanning voor arbeidsmarkt- communicatie. Het onderzoek geeft inzicht in bereikscijfers van dagbladen, tijdschriften, vakbladen, websites, jaarboeken en evenementen/beurzen in combinatie met doelgroepgegevens van werkenden en studenten.
Het NOA-onderzoek is een initiatief van 12 grote en kleinere uitgevers. Dit zijn: Aromedia, Kluwer, Memory Productions Group, Metro Holland, Nobiles Media, NRp Dagbladen, PCM Media, Reed Business Information, Sdu Uitgevers, De Telegraaf, Veen Magazines en VNU Business Publications. Interview-NSS tekende voor de uitvoering en rapportage.
Uit NOA 2006 blijkt dat de printmedia bovenaan staan met 83% bereik. Maar daarin zijn de dagbladen en vakbladen bij elkaar geteld. Halen we die uit elkaar dan blijkt dat de regionale dagbladen met 61% hoogste bereik realiseren. Op ruime afstand komen de landelijke dagbladen met 36% en huis-aan-huisbladen met 33%. De gratis kranten Metro en Spits hebben 25% bereik en de vak- en carrièrebladen 23%.
En internet dan? Dat is net als twee jaar geleden het medium met het hoogste bereik. 75% van de onderzochte doelgroep kijkt op internet voor een (nieuwe) baan. De vacaturesites wordt door 68% gebruikt, gevolgd door bedrijfssites (27%) en de vacaturechannels van de dagbladsites (18%).
Klik hier voor het rapport.
Met dank aan Amcinfo voor een samenvatting van de resultaten.
Leuk en interessant om te zien dat de ontwikkeling mbt werving van personeel via online media nog verder is toegenomen maar ook dat vacatures in de print het in 2006 en ook in 2009 nog steeds veel gebruikt is!
Marco P.