RAB publiceerde vandaag de bestedingscijfers voor radioreclame en toonde een flinke plus. In totaal werd in Q3 voor € 45,2 miljoen besteed aan radioreclame. Dat is 7,4% hoger dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Het budget bestaat voor € 42,4 miljoen uit spot en € 2,8 miljoen uit non-spot. Gemeten over de eerste drie kwartalen ligt de totale omzet nu 0,4% hoger dan Q1 tot en met Q3 in 2015. Het aantal merken waarvoor radioreclame wordt ingezet, is veel sterker gestegen. RAB telde 1.040 merken tegen 953 in dezelfde periode in 2015. De top 3 branches en adverteerders blijven ongewijzigd. Retail is de nummer 1, transport staat op de tweede plaats en financiële dienstverlening is de derde grootste branche op radio. Renault is de grootste radioadverteerder in het derde kwartaal en Kruidvat en Lidl volgen op 2 en 3. Op basis van de omzet tot nu toe is ook een prognose te maken voor het hele jaar.
Die prognose is gebaseerd op spotreclame. Het aandeel van de eerste drie kwartalen is gemiddeld 67% over de laatste zes jaar. En dat aandeel is zeer constant. Op basis van dit aandeel komt de totale spotmarkt in 2016 uit op € 211,5 miljoen. Dat is precies € 1 miljoen lager dan 2015. Dan moet er nog wel een kleine € 70 miljoen omgezet worden dit kwartaal.
Radiobestedingen (spot) per halfjaar (€ mio)
Het is natuurlijk afwachten wat de samenvoeging van de stations van Talpa en TMG voor effect gaan krijgen op de omzet in de markt. Ik verwacht een daling van de omzet. Er zullen grotere pakketten worden aangeboden door OMS, waarmee de kosten per GRP zullen dalen. Concurrerende partijen zullen waarschijnlijk meegaan in die daling.
En de online audio bestedingen zitten daar nog niet in…