Het onderzoeksbureau Markteffect heeft in opdracht van FOX een model ontwikkeld waarmee de ROI van het partnership van FOX berekend kan worden. In steekproeven van telkens 500 worden gedurende een jaar personen van 18 jaar en ouder ondervraagd over het al of niet kijken naar FOX Sport, het hebben van een abonnement op bijvoorbeeld Fox Eredivisie live en de aankopen van producten of diensten bij een van de partners van FOX Eredivisie. Dat zijn Burger King, Plus Supermarkt, de Vriendenloterij en KPN. Adfo opende vandaag met een groot interview met de directeur van het onderzoeksbureau en gaf ook een aantal opmerkelijke resultaten vrij. Edgar de Beule van Markteffect zegt met zijn model het alternatief voor de GRP te hebben gevonden, namelijk de passiepunten. Waar de GRP staat voor bereik en frequentie koop je met de passiepunten aandacht en vertrouwen, aldus De Beule.
De resultaten zijn verbluffend. In het onderzoek is een groep van 29% gevonden die de uiting van Plus in combinatie met Eredivisie voetbal heeft gezien en die groep gedraagt zich anders dan de rest. Ze hebben veel sterker de neiging om de Plus te bezoeken, hebben een positiever oordeel over de supermarkt en rekenen ruim 20 euro meer af bij de kassa dan mensen die die uitingen niet hebben gezien. Vergelijkbare resultaten zijn te zien bij de Vriendenloterij. Binnen dezelfde n is een groep van 32% gevonden die de uitingen heeft gezien van de Vriendenloterij in combinatie met de Eredivisie en deze groep is veel positiever over dat merk, heeft de neiging om deel te nemen en speelt ook daadwerkelijk vaker mee dan gemiddeld.
Voor zover ik het kan zien wordt alles opgehangen aan het al of niet hebben gezien van een uiting. Verdere gradaties worden niet genoemd. Zou mooi zijn als er bijvoorbeeld een verband wordt gelegd tussen frequentie van kijken naar Fox Eredivisie en bekendheid/likeability van de genoemde merken. Of de mate van interesse in voetbal in combinatie met de populariteit van de partners van Fox Eredivisie. Dan komen de passiepunten pas echt tot leven.