IAB Europe publiceerde zojuist vanaf de Interact in de RAI de ad spends van 27 landen in Europa. In totaal werd € 42 miljard omgezet aan online advertentieruimte. Dat is een toename van 12,2% ten opzichte van 2015 (€ 37,1 miljard). De toename is voor het zevende achtereenvolgende jaar dubbelcijferig en online loopt daarmee weer verder uit op de andere mediumtypen zoals radio, tv, print en buitenreclame. De UK is veruit de grootste markt. Daar werd € 14,2 miljard geteld. Op de tweede plaats zien we op afstand Duitsland staan met krap € 6 miljard. Nederland staat op de zesde plaats en laat landen als Spanje en Zweden achter zich. De grootste groei zat in 2016 in de kleinere landen zoals Roemenië, Slovenië en Ierland. Nederland staat met een groei van 11% iets onder het marktgemiddelde van 12%.
De belangrijkste drivers voor de bestedingsgroei zijn programmatic, e- en m-commerce en de consumptie van (premium) video content. Adblockers, fraude en non-transparantie van de waardeketen worden als duidelijke blokkades gezien voor de groei. Verder laten de cijfers zien dat ‘search’ nog altijd leading is in termen van aandeel, maar dat ‘display’ weer een stukje dichterbij is gekomen.
Bekijk hier de PDF van IAB Europe.