Je kan zeggen wat je wilt, maar de meest recente campagne van SIRE houdt de vakantiegemoederen flink bezig. Met de vraag of wij onze jongens wel genoeg jongens laten zijn, zwengelt de ideële stichting in een korte tijd een flinke discussie aan. Voorstanders herkennen het probleem en geven de linkse samenleving en navenante opvoedingsnormen de schuld. Tegenstanders proeven in de campagne een jaren ’50 bijsmaak waar de betutteling vanaf druipt. De PR-machine van SIRE draait inmiddels op volle toeren, getuige het ene na het andere praatprogramma, waar de woordvoerders en bedenkers hun zegje komen doen onder het motto ‘alle jongens en meisjes zijn gelijk, maar niet hetzelfde’.
De thema’s van SIRE worden veelal ondersteund door onderzoek. Zo ook deze:
- 56% van de ouders met jongens herkent het probleem dat jongens niet genoeg de ruimte krijgen en daardoor worden geremd in hun ontwikkeling.
- 76% van de ouders met jongens vindt dat dit probleem meer aandacht moet krijgen.
- 45% van de ouders met jongens geeft aan dat ‘jongensgedrag’ (fysiek/ druk/ stoer) wordt onderdrukt in de huidige maatschappij.
Het is natuurlijk een prachtig raamwerk waar je eindeloos mee kan variëren. Een tweede versie waarin dezelfde vraag voor meisjes wordt gesteld laat zich raden, maar ik zie deze ook wel voor me: Laat jij jouw hond genoeg hond zijn? Hierbij staat de vraag centraal of honden niet te eenzaam zijn, aangezien zij gewend zijn in roedels te opereren. En of het jachtinstinct niet te veel is onderdrukt en of het lopen aan de lijn wel verantwoord is. Bovendien blijkt het sociale karakter en de loyaliteit van de huishond een foutje in het DNA te zijn. Toe maar. Er wonen 2,2 miljoen honden in Nederland. Ik zeg massamedia inzetten. Alle honden zijn gelijk, maar niet hetzelfde.
Laat jij jouw buurman wel genoeg buurman zijn? Goeie vraag en gemakkelijk te combineren met de Burendag. Een maatschappelijk pleidooi tegen te hoge schuttingen, overhangende takken, kadastraal gezever en geluidsoverlast. Er is draagvlak genoeg. Een kwart van de Nederlanders leeft in onmin met zijn buren, dat zijn bijna 2 miljoen huishoudens! Na deze campagne kan de Rijdende Rechter met pensioen en roepen we de hele dag “A je to”. Ook hier twee varianten, vrij uit te werken al naar gelang de sekse. Alle buurmannen en -vrouwen zijn gelijk, maar niet hetzelfde.
We hoeven ons natuurlijk niet te beperken tot mensen of dieren. De mogelijkheden zijn legio. Vul maar eens ‘vakantie’ in, of ‘auto’, ‘hobby’, ‘kerk’. De komende jaren kan SIRE vooruit met hopelijk evenveel effect als de ‘jongens’. En als de onderwerpen echt op zijn kunnen ze bij SIRE altijd nog nieuw met oud materiaal combineren. Zie onderstaande voorbeelden:
Het onderschrift bij de rechterfoto luidt: Een huisvrouw uit Almere vindt het jammer dat haar zoontje haar favoriete soap wegzapt. De campagne werd in 2005 gemaakt in het kader van ‘Kort Lontje’. Nee, dat is geen vuurwerkcampagne – die staat links – maar gaat over het feit dat mensen zo snel geïrriteerd reageren op elkaar. Uit onderzoek van TNS NIPO bleek destijds dat 84% van de ondervraagden vond dat mensen sneller geïrriteerd (op elkaar) reageren dan tien jaar geleden. Opmerkelijke uitkomst overigens, alsof mensen dat bijhouden.
Ik weet niet of die mevrouw op de rechterfoto ook bij die 84% hoort, maar zij zou ook goed kunnen figureren in ‘Laat jij jouw vrouw wel genoeg vrouw zijn’. Het blijkt dat 40% van de jaarlijks 200.000 slachtoffers van huiselijk geweld man is. Dat komt dan waarschijnlijk omdat die mannen vroeger niet genoeg jongen zijn geweest.
Voor deze mannen komt de nieuwste SIRE-campagne waarschijnlijk te laat. Voor de rest van Nederland geldt: alle mannen en vrouwen zijn gelijk, maar niet hetzelfde.