Deze week stond op AD.nl een artikel over de toenemende irritatie rondom televisiereclame. Nog maar 6% van de Nederlanders is het eens met de stelling ‘ik kijk graag televisiereclame’. In 1991 was dat percentage nog 18%. Dit blijkt uit het onderzoek Life and Living dat onderzoeksbureau Trendbox jaarlijks houdt. Het gaat hier om een n van ± 1.500 per jaargang. Ik heb naar aanleiding van het artikel alle tussenliggende jaren maar eens opgevraagd bij Trendbox en daar het spotvolume volgens Nielsen Media Research tegen afgezet. Leuk plaatje levert dat op.
In de onderstaande grafiek zie je het aantal televisiecommercials van telkens het eerste kwartaal en dan vanaf 1991 tot en met 2007. Dat is de gele lijn. De bruine lijn geeft het percentage mensen dat het eens is met de stelling ‘ik kijk graag naar reclame op televisie’.
Bron: Trendbox/Nielsen Media Research
Of de toegenomen irritatie zoals het AD dat beschrijft verband houdt met het gestegen volume is lastig aan te tonen, maar om dat verband te ontkennen op basis van deze grafiek lijkt me nog lastiger . . .
Misschien hier ook nog het zap-gedrag van de gemiddele kijker tegenaan houden om nog specifieker te kunnen beoordelen of mensen blijven kijken ook al vinden ze de reclames irritant? (zappen ze weg/pakken ze wat drinken of bijten ze door de zure appel heen en wachten tot de show weer begint, hierdoor toch de reclame tot zich nemend)
Irritatie…welke irritatie ? Ik ervaar het iedere keer weer als een genot om de dvd-recorder 10 minuten (=2x klik) vooruit te “spoelen”.
Even serieus: over een paar jaar staat er in iedere huishouden minstens 1 dvd recorder. Ik ben heel benieuwd hoe tv-bonzen met deze bedreigening omgaan. Kan een tv-station overleven met alleen sluikreclame ? Daar erger ik mij overigens niet aan want ik snap ook wel dat programma’s ergens van betaald moeten worden. Maar naar reclameblokken van 10-15 minuten kijk ik echt nooit meer..
Helder verhaal Niek! Dank daarvoor.
Helder verhaal en daarbij, kwalitatieve programma’s hebben geen sponsoring nodig maar verkopen zichzelf, ik kijk al jaren 90% BBC en 10% Nederlands
BBC produceert vaak leuke programma’s zonder een spatje reclame waarvan het concept of het programma zelf vaak wordt doorverkocht aan buitenlandse zender
tip: schaf een FTA schotel aan en ontvang onder andere 8 BBC kanalen waaronder BBC3 en BBC4
ik kan maar een ding zeggen. tv kijken vindt ik niet meer fijn. ik kijk vaak een film niet meer uit vanwege de relames. vandaag of morgen zeg ik de tv op en ga wel films downloaden via de internet en kijk tv via internet. veel minder last van reclames
ik vind de reclameblokken verschrikkelijk,ze gaan zelfs nog verder met flitsreclames en ze denken er over na om reclame te intregreren ,een balkje onder de film zodat tv kijkers er niet meer om heen kunnen.
ik betaal verdomme voor de tv,maar laatste tijd luister k muziek als er reclame is en ik negeer die irritante aandachtvragende reclames,zet t geluid uit.
maar ik kijk graag gtst en daar word t ook steeds erger vooral op vrijdag avond..
laat er alsjeblieft wat aan gedaan worden want soms ben ik zo boos dat ik er hartklachten van krijg.
meerdere mensen irriteren zich er aan,dus voor de nederlandse hartstichting TIP:ga wat aan die reclame doen
ik denk dat meerdere mensen last zullen krijgen de groeten!
tja hartkloppingen krijg je er wel van.
waar betalen we eigenlijk voor goede tv of relames?
zonder reclame geen tv maar met reclame ook niet.
als we allemaal een dag geen tv gaan kijken schrikken ze misschien.
wordt ook eens tijd voor die achterlijke bezineprijzen!
Grappig dat dit oude topic nog steeds actueel is (wordt?). Sluit mezelf aan bij verschillende reacties. Idd groot deel kijken op BBC en heb ook de zenders met het meest irritante reclame beleid er maar af gedaan. Blijft er lekker weinig over 😉 Waarom een film van anderhalf uur proberen te kijken als er standaard 45 minuten reclame bij zit en 10 minuten herhaald wordt van voor de reclame… wie het weet mag het zeggen…
Hey Ikke,
Zie het nu pas dat de datum 2007 is! 4 jaar geleden.
Ik stuitte er toevallig op reageerde.
In principe zegt het al genoeg dat er nog steeds op wordt gereageerd.
Zoals je schreef en de anderen, het is niet meer leuk om tv te kijken.
Al had ik geen zoons gehad was bij mij de tv weg en keek ik wel een film via de dvd.
Het probleem is dat je sommige dingen zo graag wil zien.
GOED NIEUWS!
Eindelijk hoor ik dat er aan de spotvolumes van de reclames wat is gedaan.
Heb al jaren geprobeerd op diverse site’s er achter te komen bij wie ik kon melden dat het uitermate irritant is.
Maar kwam nooit bij de juiste instantie terecht.
Misschien is er een mogelijkheid dat er een soort van wegwijzer (navigatie systeem) komt welk de overheid (onafhankelijke instantie) zou kunnen beheren. Hierdoor was al veel eerder op de juiste plaatsen bekend wat mensen bezighoud en kan er tijdig iets aan gedaan worden. Zonder dure onderzoeken die altijd te laat komen!
Wat betreft het weg filteren van de reclames uit de programma’s, Kan met nog herinneren dat ooit als je een film opnam de reclame automatisch door de recorder eruit werd gehouden. Maar daar waren de reclamemakers het natuurlijk niet mee eens en hebben dit toen snel aangepast. >>>> raar dan kan wel iets snel geregeld zijn <<<<
Reken de jongeren onder de kijkers er maar bij op! (18 jaar)
Bij ons thuis hebben we UPC en zetten we gewoon de film/programma/documentaire die een televisiezender uitzend op pauze voor een half uur. Dan spoelen we heerlijk vooruit als de reclames zich weer durven te vertonen, net als Niek hierboven al zei.
Wil je een gat in de markt slaan? Kijk dan op zo’n irritaties-site! Als iemand nou een reclame-filter op de computer zou ontwikkelen! schatrijk zou die worden.
Ik betaal als reiziger voor het aantal data dat ik van het internet haal en meer dan 60% van mijn internet-data is reclame! Rot toch op joh!
Als ik nog tv kijk isgebruik ik tegenwoordig om van alles te doen in de tijd van de reclames.
Ik vindt tv kijken geen moer meer aan maar helaas, er zijn nog wel enkele dingen die ik wel wil zien dus dan moet je he?
De laatste tijd steek ik een gebrand dvdtje in de dvdspeler en kijken maar.
Reclame moet verboden worden.
Het is dat ik twee jongens heb in de leeftijd 17 en 19jaar anders had ik de tv opgezegd.
Ik denk dat de reclames wel zeker tot de top 3 behoren van de meest ergenissen van de mensheid
Ik word doodziek van die reclame.
Vooral Koffietijd is een crime.
En die presentatrice maar lachen.
Vreselijk.
H.v.d.Beek
Het gaat nog mooier worden.
Binnenkort moet je misschien geld gaan betalen om reclame vrij tv te kijken.
Dan weet ik een ding zeker, gaat de tv eruit of kijk ik alleen nog maar naar 1 2 en 3.
Als wij nu allemaal t.a.v. reclame’s ons koopgedrag 180 Gr.
zouden verdraaien, dan is er iets te winnen.