NMO sluit aan bij de Audience Measurement Coalition voor Europese regelgeving

De grote Europese Joint Industry Committees (JIC’s), Media Owner Committees (MOC’s) en internationale onderzoeksbureaus bundelen hun krachten in de ‘Audience Measurement Coalition’ (AMC). Ook Stichting Nationaal Media Onderzoek (NMO) sluit zich aan bij deze nieuwe coalitie, die fungeert als klankbord voor Europese beleidsmakers in verband met de European Media Freedom Act. Deze wet, die in mei 2024 in werking trad en vanaf augustus 2025 volledig van kracht is, reguleert mediabereiksonderzoek.

De AMC heeft als doel onafhankelijk, transparant en betrouwbaar mediabereiksonderzoek te bevorderen en Europese beleidsmakers hierover te adviseren. De coalitie is een internationaal referentiepunt en helpt bij de afstemming van regelgeving.

Oorspronkelijk opgericht als een ad-hocgroep in 2017, bestaat de AMC nu uit diverse JIC’s en onderzoeksbureaus uit heel Europa. Yannick Carrio is aangesteld als voorzitter. De coalitie speelt een cruciale rol in het structureren van gesprekken tussen media-instituten en beleidsmakers. NMO-directeur Ton Schoonderbeek benadrukt het belang van Nederlandse deelname om bij te dragen aan de toekomst van mediabereiksonderzoek binnen de nieuwe wetgeving.

Zie verder het persbericht op de site van NMO.

179 x bekeken
Scroll naar boven