De omzet van de Nederlandse dagbladen is in 2024 met 2% gestegen naar € 1.211 miljoen. Dat is volgens het vandaag verschenen jaarverslag van NDP Nieuwsmedia lager dan de inflatie in dat jaar. De omzetgroei werd gerealiseerd dankzij digitale abonnementen. De advertentiemarkt laat een forse terugloop zien en daalde met 4,6%.
Omzetgroei vooral door digitale lezers
De bescheiden omzettoename geldt voor zowel grote als kleine dagbladtitels. De toename is vooral te danken aan de groei van de lezersmarkt. De abonnementen op de gedrukte uitgaven zorgden voor een minieme stijging van 0,8%. Substantiële groei kwam echter van de digitale uitgaven. De omzet hiervan groeide met € 29 miljoen naar € 199 miljoen (+17 procent). Betalende abonnees zijn daarmee verantwoordelijk voor 80% van de inkomsten waarmee nieuwsuitgevers de journalistiek financieren.

Daling digital advertising
De resterende 20% is voor de advertentiemarkt. Daar is een daling tezien van zowel de digitale omzet (-4%) als de inkomsten uit printadvertenties (-5%). De totale advertentieomzet van dagbladen daalde daarmee naar € 224 miljoen.
Het jaarverslag zegt hierover: “De daling van digitale reclame-inkomsten wijkt af van de trend van voorgaande jaren, toen het juist de digitale advertentieomzet was die voor groei zorgde. Techpartijen worden echter steeds dominanter op de digitale advertentiemarkt, ondertussen gaat 80% van de online advertentiebudgetten naar deze techpartijen. Daarnaast zijn andere digitale advertentievormen in opkomst, zoals digitale buitenreclame en retailmedia.”
Investeringen in redacties toegenomen
Desondanks hebben de private nieuwsbedrijven in 2024 gezamenlijk € 394 miljoen geïnvesteerd in hun redacties. Dat is 6% meer dan in 2023. Ook de redactieomvang liet een groei zien: het aantal fte’s op de redactievloer steeg licht naar 2.766.
‘Kanteljaar’
Rien van Beemen, voorzitter van NDP Nieuwsmedia: “We zien in de branche nog steeds groei en de digitalisering zet door. Maar de onzekerheid over de economie en de dominantie van Big Tech op de advertentiemarkt zorgen zichtbaar voor uitdagingen. Laat staan dat het de Ster zou worden toegestaan om meer inkomsten uit de advertentiemarkt te halen. Het jaar 2024 kan een kanteljaar blijken te zijn. We zullen het komende jaar scherp aan de wind moeten zeilen om de journalistiek duurzaam te financieren.”
Bekijk hier het jaarverslag en hier de bijbehorende factsheet.