9.579 x gelezen

Nieuwe gratis titels laten dagbladoplage groeien

Analoog aan de analyse van de tijdschriften heb ik ook maar even de oplagecijfers van de dagbladen uitgeplozen. Ook hier het derde kwartaal 2007 ten opzichte van het derde kwartaal 2006. Eigenlijk een vergelijkbaar verhaal: nieuwe gratis titels zijn verantwoordelijk voor de groei van de totale markt en de kernoplage (abo + losse verkoop) daalt. Eén verschil met de tijdschriften: bij de dagbladen worden ook de e-papers meegeteld. Dat zijn de elektronische varianten van de dagbladen die één-op-één vergelijkbaar zijn met de papieren versies. Dus niet de afzonderlijke sites van de dagbladtitels. De cijfers:


Bron: HOI Instituut voor Media Auditing


Onderling zitten er nog wel wat verschillen. De kernoplage van de landelijke dagbladen daalt 2% en bij de regionale 1%. De nieuwe titels De Pers en DAG laten uiteraard een stevige groei zien bij de gratis oplage. Opvallend is ook de sterk stijgende populariteit van de e-papers. Vorig jaar nog krap 50.000 ‘exemplaren’. Nu al meer dan 111.000. Vooral de Volkskrant doet het erg goed in dit segment. De mutaties ten opzichte van Q3 2006 zijn:


Bron: HOI Instituut voor Media Auditing

De totale oplage per titel in Q3 2006 en 2007 staat in onderstaande tabel, exclusief de e-papers.


Bron: HOI Instituut voor Media Auditing

Nou, zijn we weer helemaal bij.

Scroll naar boven