Uitgesteld kijken versus video on demand

Via de MD Weekly gewezen op een artikel in NRC Next waarin stond dat wij ondanks de vele themakanalen, minder selectief naar de televisie en ons vaak laten leiden door de tien grote massazenders. Slechts een klein deel van de kijkers met een extra zenderpakket maakt actief gebruik van die themazenders. Eén en ander blijkt uit onderzoek van SKO, KPMG en TNS Nipo. Het lijkt er zelfs op dat ‘video on demand` gaat floppen. “Digitale televisie is helemaal niet zo succesvol als het wordt neergezet”, aldus Coen Jansen van TNS Nipo. Tegelijkertijd neemt het video kijken via internet wel enorm toe. Met Uitzending Gemist als grote trekker. Eind 2007 trok Uitzending Gemist dagelijks 300.000 kijkers, RTL-gemist.nl zat op 230.000 kijkers per dag.


Uit cijfers van PCzapper, een online televisiegids, blijkt dat Uitzending Gemist een aandeel heeft van 29% gevolgd door You Tube met 22%. Samen dus goed voor ruim 50% van het online videokijken. De top 10 is volgens PC zapper als volgt:

1. Omroep.nl 29%
2. YouTube.com 22%
3. Video.Google.com 14%
4. YouPorn.com 8%
5. RTL.nl 5%
6. SBS6 / Veronica / Net5 3%
7. Metacafe.com 2%
8. Stage6.com 1%
9. Bron onbekend 1%
10. 600 verschillende bronnen 15%

PCzapper bevat meer dan 500.000 filmpjes afkomstig van meer dan 600 bronnen. De gebruiksgegevens zijn samengesteld uit anonieme verkeersgegevens van de beschikbare content van de afgelopen zes maanden op PCzapper.tv en PlanetTV.nl.

Uitgesteld kijken in combinatie met YouTube-achtige portals winnen aan populariteit terwijl digitale televisie met alle toeters en bellen maar langzaam van de grond komt. Althans dat blijkt uit dat onderzoek hierboven. Zou dat met prijs te maken hebben of het feit dat televisiekijken wel degelijk iets anders is dan video opvragen en bekijken. Samen versus alleen kijken. Of een combinatie van die twee?

13.817 x bekeken
Scroll naar boven