Vandaag in de papieren Adfo en zojuist ook in de e-mailbox hier: Nielsen en IAB gaan de registratie van online mediabestedingen ‘ns flink aanpakken. In positieve zin uiteraard. We kunnen spreken van een 2.0 versie. De nieuwe registratie moet bijdragen aan meer transparantie binnen het mediumtype internet en een betere vergelijkbaarheid van internet met de overige mediumtypen zoals radio, televisie, print en outdoor. De verbetering bestaat uit (1) een nieuwe en veel uitgebreidere categorisering van de data, (2) het publiceren van de data op exploitantniveau, (3) het verhogen van de frequentie van de rapportage en (4) de uitbreiding van het aantal deelnemende exploitanten.
De nieuwe registratie gaat in per januari 2009. Het streven is om eind januari of begin februari volgend jaar de eerste resultaten van de nieuwe registratie te kunnen publiceren in de database. Rondom de nieuwe registratie wordt een Technische Commissie (TC) ingesteld bestaande uit vertegenwoordigers van Nielsen, IAB en een aantal exploitanten, die moet waken over de kwaliteit van de nieuwe registratie. Ook zal deze TC nieuwe ontwikkelingen bijhouden en indien nodig met voorstellen komen om de registratie aan te passen. De continuïteit en de kwaliteit van de registratie blijft hierdoor gewaarborgd.
In de nieuwe registratie zal de volgende categorisering gehanteerd worden:
1. Mediumtype (Mediumhoofdgroep)
2. Platform
3. Advertentiecategorie
4. Advertentiesoort
5. Afrekenmodel
1. Mediumtype
Interactief wordt de nieuwe naam voor het mediumtype (mediumhoofdgroep) Internet. Interactief staat op hetzelfde niveau als onder andere Dagbladen, Televisie, Radio, Publiekstijdschriften en Out of Home en is daarmee direct te vergelijken.
2. Platform
Op het tweede niveau in de nieuwe indeling wordt het platform (distributiekanaal) bepaald waarop bestedingen hebben plaatsgevonden. De drie te onderscheiden platforms zijn:
– Web
– Email
– Mobiel
Uitgangspunt voor deze indeling is dat adverteerders bewust kiezen voor het adverteren op één van deze platforms.
3. Advertentiecategorie
Op het derde niveau in de categorie indeling worden de volgende advertentiecategorieën onderscheiden:
– Display
– Video
– Search
– Classifieds
– Sponsored content
– Tekstlinks
Alle zes de advertentiesoorten worden binnen de drie benoemde platforms vastgelegd, maar daarbij ook gekoppeld aan de platforms. Dat betekent dat per advertentiecategorie wordt aangegeven of een advertentie is geplaatst op Web, Email of Mobiel.
4. Advertentiesoort
Op het vierde niveau in de categorie indeling worden de advertentiesoorten onderscheiden. Alle advertentiesoorten worden binnen de zes advertentiecategorieën vastgelegd en daarbij ook gekoppeld aan de advertentiecategorieën.
5. Afrekenmodel
Op het vijfde niveau wordt onderscheid gemaakt naar het afrekenmodel dat is gebruikt bij de plaatsing van de advertentie. Hierdoor wordt onderscheid gemaakt naar tarieven op basis van bereik, respons en vaste bedragen. De te onderscheiden modellen hierbij zijn:
– CPM
– CPC, CPL, CPx
– Fixed Fee
Dit kunnen we natuurlijk enkel toejuichen als online marketeers 🙂
WTF maakt dit ‘we kunnen spreken van een 2.0 versie’? Dude, ze bedenken een nieuw registratiesysteempje…