In een tijd waarin alles daalt en krimpt is het wel ’s aardig om een bericht te zien met louter groeicijfers. Zo publiceerde de NPO vorige week de jaarcijfers van Uitzendinggemist.nl, de online service van de omroepen waar televisieprogramma’s na uitzending nog te bekijken zijn. In 2008 heeft de dienst maandelijks meer unieke bezoekers getrokken dan ooit. Met ruim 1,6 miljoen unieke bezoekers behaalde het een groei van 44% ten opzichte van 2007. Uit het jaaroverzicht van de afdeling Kijk- en Luisteronderzoek van de NPO blijkt dat in 2008 meer dan 130 miljoen uitzendingen via Uitzending Gemist zijn opgevraagd. De best bekeken programma‘s waren De Lama‘s (6,3 miljoen), ONM (4,8 miljoen) en de extra afleveringen van Boer Zoekt Vrouw (4,4 miljoen). In januari en maart vond de grootste groei plaats. In beide maanden werd ongeveer 70% meer streams opgevraagd dan in dezelfde maanden in 2007.Daarnaast wordt Uitzending Gemist ook via de digitale televisie steeds beter bekeken. Per maand worden inmiddels miljoenen uitzendingen opgevraagd.
Ten opzichte van 2007 werd het gehele domein in totaal door 22% meer Nederlanders van 13 jaar en ouder bezocht. Per maand komt dit neer op gemiddeld 7,3 miljoen personen.
Sites die het in 2008 opvallend goed deden waren Nederland1.nl en Nederland3.nl. Nederland1.nl steeg met 63% naar een gemiddelde van 161.000 unieke bezoekers per maand. De grootste stijging vond in juni plaats (+195%) en was vooral te danken aan het EK voetbal. Nederland3.nl steeg met 56% naar een gemiddeld aantal van 135.000 unieke bezoekers per maand. De grootste stijging vond in februari plaats (+115%), dankzij de succesvolle imagocampagne waarmee een miljoen te winnen viel.
Eerder deze maand publiceerde SKO ook al een flinke groei van het online televisiekijken.
@Peter: Zijn de jaarcijfers van uitzendinggemist.nl ergens online te vinden? Op omroep.nl staat het volgens mij niet…