IAB Nederland neemt een vernieuwde stap in de registratie van de online advertentiebestedingen. Sinds 2004 registreerde onderzoekspartner Nielsen in opdracht van IAB Nederland de netto mediabestedingen aan internet en publiceerde dit ieder kwartaal. Met ingang van 2011 krijgt het bestedingsonderzoek een nieuwe opzet en publiceert IAB de bestedingscijfers en belangrijkste trends en ontwikkelingen in online advertising in samenwerking met Deloitte.
De bestedingsonderzoeken van Deloitte en IAB rapporteren halfjaarlijks de trends en ontwikkelingen in de online advertentiebestedingen. De onderzoeken krijgen een nieuwe opzet en er wordt een gedetailleerder categorie-indeling gehanteerd. Naast display, search en classifieds worden ook de bestedingen aan online video advertising, affiliate marketing, mobile en in-game advertising meegenomen. Deze categorie-indeling is uitgebreider en afgestemd op de andere IAB-landen, zodat cijfers en ontwikkelingen een completer beeld geven van de online advertising sector en ook op internationaal niveau kunnen worden vergeleken. De ambitie is om niet alleen de analyse van de categorieën aan te passen, maar om op termijn ook onderscheid te kunnen maken tussen advertentiebestedingen en diensten. Op deze manier wordt het mogelijk om bijvoorbeeld de bestedingen aan natural search en inzet van social expertise in kaart te brengen.
Stakeholderanalyse
Voor de verzameling van de data doen Deloitte en IAB Nederland een beroep op de internetexploitanten en advertentienetwerken. Voorafgaand aan de dataverzameling voert Deloitte een stakeholderanalyse uit om inzicht te krijgen in de wensen en verwachtingen van de deelnemers aan het bestedingsonderzoek. Vervolgens start Deloitte de dataverzameling en zorgt ervoor dat de relevantie en de betrouwbaarheid van het bestedingsonderzoek gewaarborgd zijn. Deloitte zal de data van de exploitanten vertrouwelijk analyseren en cross checks doen om de betrouwbaarheid te vergroten.
Halfjaarlijkse rapportage
In februari 2011 wordt gestart met het verzamelen van de bestedingsdata over 2010, waarna het eerste rapport in het voorjaar wordt gepresenteerd. Vanaf het najaar van 2011 verschijnt vervolgens elk half jaar een nieuwe rapportage. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar online advertentiebestedingen maar ook naar de belangrijkste trends en ontwikkelingen in online advertising.
Reacties