Reclamebestedingen TV opnieuw naar beneden

De netto reclamebestedingen voor TV (spot en non-spot) zijn in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op € 472 miljoen. Dat is een daling van 3,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze daling houdt in dat de bestedingen in het tweede kwartaal ook zijn gedaald. Dat is dan het derde kwartaal op rij.  In Q4 van 2011 namen die bestedingen al af met 4% en kwamen uit op € 278 miljoen. In het eerste kwartaal van 2012 werd 2,4% ingeleverd ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en bleef de teller steken op € 174 miljoen.

 Spot omzet

De spot omzet is in het eerste halfjaar van 2012 uitgekomen op € 415 miljoen, een lichte daling van 3,7% ten opzichte van 2011. De daling was in het tweede kwartaal sterker dan in het eerste kwartaal en dit komt volgens SPOT door de vroege uitschakeling van het Nederlands Elftal tijdens de EK Voetbal in Polen en Oekraïine.

Non spot omzet

Voor de eerste keer publiceert SPOT ook op halfjaar-basis de omzetten voor non spot. Dit is omzet gerealiseerd met onder andere billboarding, brand promotions, product placement en programma participatie, voor zover u weet wat dat allemaal betekent. In de eerste helft van 2012 bedroeg deze omzet € 57 miljoen. Vorig jaar was dit in dezelfde periode nagenoeg gelijk met  € 58 miljoen.

SPOT laat weten in het begeleidende persbericht dat ‘het krachtige medium TV als één van de laatste media nu ook de hinder heeft ondervonden van de economische recessie.’ De stichting is blijkbaar vergeten dat de teller al drie kwartalen in het rood staat. . .

Ook zijn volgens SPOT veel campagnes die inhaakten op het EK voetbal in juni afgebroken. De zendtijd die hier mee gemoeid was zal later in het jaar worden ingezet. Hiermee verschuift reclame-omzet van Q2 naar de tweede helft van het jaar. In hoeverre dat invloed heeft op de bestedingen in de rest van het jaar is niet bekend.

11.635 x bekeken
Scroll naar boven