Vorige week publiceerde NOM de nieuwe cijfers uit de Print Monitor. Dat is het bereiksonderzoek voor dagbladen en tijdschriften dat elk half jaar met nieuwe cijfers komt op basis van een steekproef van ruim 20.000 personen van 13 jaar of ouder. Het commentaar bij de cijfers was: “Het bereik van dagbladen en tijdschriften is in de afgelopen jaren relatief stabiel gebleven; de nieuwe gegevens laten een lichte daling van 3% zien in gemiddeld bereik van de totale groep dagbladen en tijdschriften. Bij dagbladen was dat een gemiddelde daling van 4% en bij tijdschriften 3%.” Nieuwsgierig naar de term ‘relatief stabiel’ heb ik de bereikcijfers van NOM vergeleken met die van 5 jaar geleden en dan blijkt dat het wel meevalt met die relatieve stabiliteit. Eerder maakte SPOT al een vergelijking met vijf jaar geleden. Daaruit bleek dat de TV-kijktijd met 3% was toegenomen in vijf jaar tijd. Is dat ook relatief stabiel? Hoe dank ook, ik heb de bereikcijfers 13+ uit 2007 nog maar eens boven water gehaald en die vergeleken met die van 2012. Daaruit blijkt dat het bereik gemiddeld 21% is gedaald. De sportbladen blijven het goed doen (-5%), de computerbladen leveren het meeste in (-37%).
Onderstaand de grafiek met daarin de bereiksindici ten 2012 ten opzichte van 2007 (=100). Deze zijn berekend door alle bereikspercentages van een titelgroep op te tellen en voor elk van de twee jaren door elkaar te delen (2012/2007 x 100). De vergelijking is niet helemaal 100%. Titels komen en verdwijnen. De hier gepresenteerde indici betreffen alleen titels die in beide jaren voorkomen.
Bron: NOM Printmonitor 2007/2012
De betaalde dagbladen bevinden zich met de scores 90 en 85 nog ruim boven het gemiddelde. De gratis dagbladen zitten daar met index 75 juist onder. Bij de tijdschriften doen de sportbladen het zoals gezegd nog zeer goed en ook de vrouwenbladen leverden ‘relatief’ weinig bereik in de afgelopen vijf jaren. Helemaal onderaan vinden we de RTV-, opinie en computerbladen met een daling van het bereik van zo’n 30 tot 35%.
De vraag is nog steeds, wat is relatief stabiel? Relatief is altijd ten opzichte van iets. Ten opzichte van andere titels, andere titelgroepen of misschien wel andere media. Bovenstaande analyse laat in ieder geval zien dat het dalende bereik niet over de hele linie even groot is. Maar dat het daalt is wel zeker. Relatief daalt misschien . . .
Foto via Mijn wereld in 100 woorden. De broncijfers uit bovenstaande grafiek zijn hier te bekijken.