Het bericht was mij even ontgaan (vakantie), maar is daardoor niet minder interessant. Sanoma onderzocht de consumptie van internet door vrouwen in 2005 in vergelijking met vijf jaar geleden. De resultaten staan op de site Alles over vrouwen.
Vrouwen zitten nu net zo vaak op internet als mannen. In vijf jaar tijd hebben ze online een enorme inhaalslag gemaakt. Dat blijkt uit De Digitale Dames, een onderzoek naar het gebruik van nieuwe media door vrouwen.
De groei is bij vrouwen vooral te vinden in windowshopping: kijken en vergelijken ter voorbereiding van een aankoop. In 2000 deed 67% dat, nu 85%. Ook het zoeken van objectieve informatie (83%) is een belangrijke reden om internet op te gaan. Vrouwen hechten wel veel waarde aan de betrouwbaarheid van een site. Ze zoeken eerlijke informatie en gaan daarom vooral naar sites van bekende afzenders.
Verder blijkt dat surfen vooral ten koste gaat van TV-kijken en dat het surfen vaak uit verveling geschied. Aardig is ook dat in 2000 33% van de vrouwen dacht dat ze in 2005 de dagelijkse boodschappen online zouden gaan doen. Dat blijkt nu slechts 5% te zijn.
De presentatie is hier te downloaden. De pdf van het onderzoek staat hier (met dank aan mf voor de tip).
Reacties