In 2005 zijn de bestedingen aan ongeadresseerde brievenbusreclame (folders) gedaald met bijna 3% gedaald tot € 681 miljoen. Dat is € 20 miljoen minder dan in 2004. Zowel de productiekosten als de distributiekosten gingen met € 10 miljoen omlaag.
Bron: DDMA Business Groep Verspreidingen
Het aantal verspreide folders daalde iets minder (1,7%) en kwam uit op 11,5 miljard. Dat zijn 29 folders per week per brievenbus. Het volume neemt minder af dan de bestedingen, zodat gesteld kan worden dat de kosten per folder dalen. Dat blijkt ook uit onderstaande grafiek:
Bron: DDMA Business Groep Verspreidingen
We zijn altijd geneigd om te denken dat dalende bestedingen een teken aan de wand zijn voor een mediumtype, maar in het geval van folders hoeft dat volgens mij niet zo te zijn. Als we kijken naar het volume en het daadwerkelijk aantal gelezen folders is er nog veel aan efficiency te halen in de overige 67% van het volume (1 op de drie folders wordt namelijk daadwerkelijk gelezen).
Bij efficiencyverbetering zal geprobeerd worden om het aantal ongelezen folders te verkleinen, waarbij het aantal gelezen folders gelijk blijft. Of men kan proberen het aantal gelezen folders omhoog te krijgen. Een combinatie is natuurlijk ook mogelijk. Het doel zal altijd zijn tegen lagere kosten meer effect te realiseren.
Bereik = aantal gelezen folders gedeeld door het aantal ontvangen folders
Bovenstaande gegevens zijn afkomstig uit de presentatie die ik vanmiddag gaf op de Nationale dag van de Brievenbusreclame.