Het SKO Jaarrapport 2015 is gisteren gepubliceerd. Daarin een overzicht van de kijktijden en meest bekeken programma’s van het afgelopen jaar. Boer zoekt vrouw, voetbal, Herman Finkers. dat werk. In het rapport zit ook een hoofdstuk kijktijd en dat is even schrikken als je naar de afzonderlijke doelgroepen kijkt. Op totaalniveau (6+) is de kijktijd in 2015 met 5% gedaald naar 195 minuten per dag, maar in de doelgroepen 6-12 jaar en 13-19 jaar is de daling bijna 20%. Voor beide doelgroepen geldt dat de kijktijd inmiddels onder de 100 minuten per dag is uitgekomen. Ook in de doelgroep 20-34 jaar is de daling dubbelcijferig. In 2014 keek deze groep nog 158 minuten per dag naar TV, in 2015 is dat 11% lager en wordt er 140 minuten gekeken. De 65+-ers houden het kijkvolume nog een beetje op niveau. Zij zaten in 2015 bijna 5 uur per dag voor de televisie . . .
De cijfers:

Kijken ze dan helemaal geen TV meer, die jongeren? Jawel, maar alleen anders. Zie ook dit artikel van Rik Spruijt. Het ouderwetse kastje kijken in de huiskamer is uit. Er zijn voldoende andere devices, plekken en soorten content om je mee te vermaken. Logisch ook dat SKO al een tijdje geleden de bakens heeft verzet en het weggelekte kijkvolume in kaart wil brengen. In de loop van dit jaar krijgen we daar meer over te weten, als de eerste rapportages de markt in komen.