De Stichting KijkOnderzoek (SKO) geeft binnenkort de term ‘kijkonderzoek’ een extra dimensie. Nadat eerder het uitgesteld kijken via de DVD-recorder/harde schijf was toegevoegd aan de metingen, gaat het nu op zoek naar online kijkers van televisiecontent. Dat publiceerde Emerce vandaag in een interview met Bas de Vos, directeur van SKO. Voor de nieuwe metingen wordt gebruik gemaakt van de ‘Streaming Media’ module van Nedstat, die een complete analyse biedt van het streaming mediagebruik van websitebezoekers. Zo kan onder meer worden achterhaald hoeveel bezoekers een film- of geluidsfragment starten en hoe lang er gekeken of geluisterd wordt. Deze module berekent het ‘uitkijkpercentage’, een verhoudingsgetal dat aangeeft hoeveel % van de stream helemaal is uitgekeken.
De Vos in Emerce vandaag: “Diensten als Uitzending Gemist worden steeds belangrijker, die kunnen we zo langzamerhand moeilijk meer negeren. We willen uiteindelijk niet alleen de reguliere uitzendingen meten, maar ook alle extra’s, zoals reportages van de audities van X-Factor die niet op de buis te zien zijn.” Natuurlijk is het percentage internet kijkers nu nog gering vergeleken met de reguliere tv kijkers, aldus De Vos. “Maar er is zeker behoefte aan meer inzicht in dit kijkgedrag.”
Op Marketingfacts geeft De Vos nog een uitgebreidere toelichting: “SKO heeft op dit moment maar één hoofddoel met het opstarten van het project. Inzichtelijk krijgen hoe vaak TV-content (iets dat dus van oorsprong voor TV is gemaakt en is uitgezonden) via streams wordt opgevraagd. Het gaat dan om content van alle zenders binnen SKO. En dat dan rapporteren naast de reguliere cijfers voor die betreffende programma‘s. SKO heeft dus in eerste instantie een zeer scherpe afbakening gebruikt in het project. Het gaat om TV-content. En dan ook nog die content, die de afgelopen week op de buis was. Dat is het hoofdproject. Daarnaast gaan we een algemene “˜maand-toplijst‘ publiceren die op het niveau van TV-concept geaggregeerd zal worden. Bijvoorbeeld het aantal opgevraagde streams gerelateerd aan ‘X-factor’. We beperken ons in beide rapporten in eerste instantie tot programma-content.”
Reacties