• Home
  • Het Media Loket
    • Referenties
    • Disclaimer
  • Mediaonderzoek in Nederland
  • Contact
  • Mediavacatures
Image
  • Online
    • Internet
    • Mobiele telefonie-SMS
  • Print
    • Dagbladen
    • Tijdschriften
  • RTV
    • Radio
    • Televisie
  • Mediabestedingen
  • Overige
    • Branches Doelgroepen
    • Brievenbus DM
    • Buitenreclame
    • Mediaonderzoek.nl
    • MWG
    • Onderzoeksbureaus
    • Oud nieuws
    • Overige mediumtypen
    • Soccernomics
    • Tijdsbesteding

Nielsen gaat kijktijd van websites meten

Door Peter Wiegman 
op 10 juli 2007 

Nielsen//NetRatings gaat een nieuwe parameter toevoegen aan de bestaande metingen, namelijk de tijd die men besteedt aan een website. Nielsen pretendeert hiermee de beste manier gevonden te hebben om engagement met betrekking tot een website in kaart te brengen. Zie ook dit artikel. Ook bij Nielsen is het besef doorgedrongen dat een pageview geen pageview meer is, ondermeer door toedoen van AJAX-technologie, dus is het tijd voor een vervanger. Maar of tijd nou een goede oplossing is?


Voor videosites als YouTube en Uitzendinggemist wellicht wel, maar voor Google juist niet. Sterker nog, daar is het de kunst om zo kort mogelijk op de site te zijn. Dat betekent dat Google mij relevante links heeft aangeboden. Of een pagina van een portal die als startpagina in een browser zit. En misschien blijft die pagina wel heel lang openstaan en werk ik door in andere tabs. Of ben ik even een boodschap aan het doen of de hond uitlaten.

De diversiteit van het internet en websites is zo enorm dat het mijns inziens een illussie is om te denken dat je met één parameter (in dit geval tijd) een overall ranking kan maken voor engagement. Tijd is een goede meeteenheid voor radio en televisie. Die zijn volledig ingericht op tijd (ook daar komt verandering in) dus daar kun je prima kijktijd, luistertijd, kijkdichtheid e.d. meten. Maar internet is toch anders. Hetzelfde geldt voor oplage of bereik per gemiddeld nummer. Dat zijn lastige begrippen als je het over webistes hebt.

‘k Ben ook benieuwd of de toevoeging van tijd invloed gaat hebben op de online mediaplanning. In welke mate is het positief of juist negatief als iemand lang op je site rondhangt? En op welke sites komt-ie nog meer? Is behavorial targeting dan niet interessanter voor mediaplanning?

Zie ook dit artikel op Planet en deze op Webwereld.

Channels: Internet Onderzoeksbureaus
11.466 x bekeken

Reacties

  1. Peter W.
    10 juli 2007 om 17:36

    . . . en deze op Emerce.

  2. Ruben Timmerman
    11 juli 2007 om 11:56

    Beetje nuanceren:

    maar voor Google juist niet. Sterker nog, daar is het de kunst om zo kort mogelijk op de site te zijn. Dat betekent dat Google mij relevante links heeft aangeboden.
    Dit is bij pageviews exact hetzelfde. Iemand die veel pagina’s op een site bekijkt kan ook juist geirriteerd zijn doordat ze niet kan vinden wat ze zoekt. Tijd is dus niet beter of slechter dan pageviews, waar het een wellicht vervangende metric voor is.

    Tijd is een goede meeteenheid voor radio en televisie.

    Hier ben ik het niet mee eens. Het suffe is dat dit wel nog vaak wordt verondersteld. Maar met komst van veel meer media is het normaal geworden om veel dingen half te doen. TV staat aan terwijl mensen online bezig zijn, etc.

    Ik wil op dit soort dingen altijd graag inhakken, omdat de indruk wordt gewekt dat TV en radio zoveel beter meetbaar zijn dan internet, terwijl het eigenlijk andersom is. Met het eerste is er alleen wat meer ervaring en wat minder onwetendheid, waardoor mensen het gevoel hebben dat ze beter onder controle zijn. Volgens mij is dat een illusie.

    Misschien geldt wel: doordat we meer weten van internet (qua metrics), beseffen we hoe weinig we weten. TV is veel moeilijker en indirecter te meten, waardoor het feit dat die metingen vaag zijn, niet zo hard “in your face” is en mediamensen zich er kennelijk minder zorgen om maken.

    Ben benieuwd hoe jij dat voelt, want dit is vooral een gevoel dat ik heb.

  3. Peter W.
    11 juli 2007 om 16:12

    RTV wordt niet beter of slechter gemeten dan internet, alleen de currency waarmee gemeten wordt heeft tijd als basis. Dat verandert uiteraard met de opkomst van digi-media en dito distributie, maar vooralsnog zijn kijk- en luistertijd heilig. Daar maken we namelijk kijkdichtheid en luisterdichtheid van. De makke bij internet is dat je zoveel kan meten. Bereik, pageviews, bezoeken, bezoekers, sessietijd, klikpaden, landingspagina’s, you name it. En dat dat allemaal in die eenvoudige pakketjes zit.

    Als we bij RTV ook allemaal van die tellers en softwarepakketjes zouden hebben keken we inderdaad heel anders tegen de materie aan. Daarin ga ik zeker met je mee.

  4. Bas Buesink
    12 juli 2007 om 10:08

    Naast de wat mij betreft inderdaad twijfelachtige validiteit van bestede tijd als indicator voor engagement met betrekking tot websites speelt hier ook nog de kwestie van betrouwbaarheid. Ik vraag me af hoe Nielsen tot een betrouwbare tijdmeting van websitebezoek kan komen, omdat je volgens mij nooit met zekerheid kunt vaststellen wanneer een sitebezoek dat niet wordt opgevolgd door een ander geregisteerd sitebezoek precies eindigt.
    In dat geval moet je altijd gissen naar de duur van het laatste contact, of het laatste contact per definitie buiten beschouwing laten, terwijl dat laatste comntactmoment met een site vaak het moment is waarop de surfer precies datgene aan het doen is waarvoor hij/zij naar de site gekomen is. Ben benieuwd hoe Nielsen deze hobbel genomen heeft, if so.

Mediaonderzoek.nl
Copyright © 2022 Alle rechten voorbehouden
iThemes Builder van iThemes
Powered by WordPress
Creative Commons License

Mediaonderzoek.nl Cookies Policy

Deze website maakt gebruik van cookies. Bezoek onze Privacy Policy pagina voor meer informatie over onze privacy policy.

Close