Sanoma Media heeft voor het eerst een internationaal onderzoek gehouden over het gebruik van de iPad. Het Finse mediabedrijf ondervroeg 3.673 gebruikers in zes Europese landen. Hieruit blijkt dat vooral Russen fervente iPad gebruikers zijn. Sanoma vond in sommige huishoudens wel vier iPads. In het thuisland Finland bleek dat de iPad juist opvallend veel onderweg wordt gebruikt. In alle landen – het onderzoek werd gehouden in Nederland, Finland, Rusland, Hongarije, België en Duitsland – is de eigenaar van de iPad niet de enige gebruiker. In meer dan de helft van de gevallen wordt de iPad ook door andere personen actief gebruikt. Meestal is dat de partner en voor ruim een derde de kinderen. De meest voorkomende plek om de iPad te gebruiken is thuis. De tweede plaats is tijdens vakantie/reizen. Meer dan de helft doet dit ‘vaak’ en meer dan een derde ‘soms’.
Het toegenomen iPad-gebruik heeft invloed op het gebruik van andere apparaten zoals laptop, desktop computer en mobiele telefoon. Thuis is de iPad de primaire computer geworden. 73% van de respondenten geeft aan dat zij de laptop of desktop computer minder zijn gaan gebruiken. 38% is de mobiele telefoon minder gaan gebruiken. Op het werk domineert de laptop of desktop computer vooralsnog. In Rusland en Hongarije wordt de iPad echter, in vergelijking met de andere landen, al twee keer zoveel als primaire computer op het werk gebruikt.
Ongeveer tweederde geeft aan dat ze de iPad steeds vaker zijn gaan gebruiken. Bijna iedereen gebruikt de iPad meerdere keren per dag, waarvan ongeveer de helft tussen de 30 minuten en 2 uur. De Russen en Duitsers zijn de meest fervente gebruikers. Zij maken op een dag veel vaker en tot zelfs 4 uur of meer gebruik van de iPad.
Ongeveer een derde van de respondenten heeft meer dan 50 apps gedownload. Duitsland en Hongarije spannen hier de kroon. Zij hebben de meeste gebruikers met meer dan 50 apps. Vrouwen downloaden in het algemeen minder apps dan mannen. Meer dan de helft van de respondenten heeft voor meer dan zes apps betaald.
Van de respondenten is gemiddeld 80% man en 20% vrouw. Het gebruik en de ervaringen met de iPad zijn vrijwel gelijk onder mannen en vrouwen. Het opleidingsniveau is hoog, vooral hoger beroepsonderwijs of universitair. In Rusland ligt dit percentage het hoogst (89%). In meer dan twee derde van de huishoudsituaties is men getrouwd of samenwonend met of zonder kinderen. Ongeveer 60% van de respondenten geeft aan boven modaal of twee keer modaal of meer te verdienen.